UWAIS AL QARNI

Cevapla
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

UWAIS AL QARNI

Mesaj gönderen Gariban »

UWAIS AL QARNI
(Greatest of the Followers “Tabi’un”)

A friend of ALLAH had seen in his dream and he was describing…
I’ve also heard about this from him.
Then entered in my dream.
I’ve gathered what has remained in my memory.
You too listen to it:
Middle height, strapping, wide shoulders,
His long black hair is like a mane that is lying behind his ears.
Its mixed and curly tufts are fallen on his wide forehead, and a curled tuft is always covering his left eye…
A lightly curved nose,
Thick and neat lips,
Gappy, big, white and clean teeth,
His nostrils are always opening and closing (flaring) in harmony with his body.



VEYSEL KARANÎ
(Tabiînin En Büyüğü)

Bir ALLAH dostu görmüş de anlatıyordu rüyâsında...
Ben de ondan dinledim.
Sonra rüyama girdi.
Hafızamda kalanları topladım.
Siz de dinleyin:
Orta boy, etine dolgun, geniş omuz,
Siyah uzun saçları kulak arkalarına doğru yele hâlinde...
Geniş alnına karışık bukleli bağları düşük, sol gözünü bir bukle saç daima örtmede...
Hafif mukavves bir burun,
Kalın ve muntazam bir dudak,
Seyrek iri beyaz ve temiz dişler,
Burun kanatları dâima vücudu ile birlikte açınıp kapanmada,
Resim
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: UWAIS AL QARNI

Mesaj gönderen Gariban »

A swarthy face,
Black beard that, is yielding to the wind, four fingers long below his jaw, mixed, slightly white hair within it, is adorning his jaw.
A hairy body whose back is even covered by hair…

Barefooted, uncovered head,
Eyes that are like fire, they don’t look in to the world and it is evident that they are watching the other worlds…
His hands are thick fingered, covered with hair on them,
and covered with a clean robe( cloak) that has some torn sections,
He has a crooked staff in his hand…
Water in a small leather bottle on his shoulder..
A fiery desert,
Camels,
Here, Hadrat-Uways of Qaran is in front of you..


Yağız bir yüz,
Siyah, çenesini dört parmak mütecaviz, karışık, içinde hafif ak bulunan, rüzgara baş eğen bir sakal süslemekte.
Sırtını bile istilâ etmiş kıllı bir vücud...

Yalınayak, baş açık,
Dünyaya bakmayan, başka âlemleri seyrettiği belli âteşin gözler...
Elleri iri parmaklı, üstleri kıllı, kimi yeri yırtık fakat temiz bir maşlaha sarılı, elinde kalın iğri büğrü bir asa...
Omuzunda küçük bir tulumda su..
Ateşin çöl,
Develer,
İşte Karanlı Hazret-i Veysel karşınızda…
Resim
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: UWAIS AL QARNI

Mesaj gönderen Gariban »

Resim

When we look at the desert we see that everywhere is in vibration due to heat, in the same way, every where of Uways is in a state of vibration with the word “ALLAH” without stopping..
His lips are always ajar, and this word is coming from his liver..
Not “ALLAH” that the tounge says…
It is in harmony with the rememberance (Zikr) of all particles..
“A black Divine Light (Nur)” in the palm of his right hand…
It is in the size of a human eye…
This is the “Television” device of Uways…
This is a black coloured mirror that makes the every truth reflect…


Çölde nasıl hararetten, baktığımız zaman her taraf ihtizaz hâlinde görülürse..
Veysel'in her tarafı “ALLAH” lâfz-ı Celîli ile durmadan ihtizaz hâlinde..
Dudakları daima aralık, bu lâfız ciğerinden geliyor..
Dilin söylediği “ALLAH” değil...
Bütün zerrâtın zikri ile hemâhenk...
Sağ el avucu içinde “siyah bir nûr”...
İnsan gözü büyüklüğünde...
Veysel'in “televizyon” âleti...
Her hakikati aksettiren siyah renkli bir ayna…
Resim
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: UWAIS AL QARNI

Mesaj gönderen Gariban »

He eats if he finds, if he doesn't, he does not have any wish for it.
ALLAH is feeding him…
And this is not in a way that we know and describe as "to eat and to be full"..
Uwais is in a state of dancing and journeying in every moment by his whole spirit (ruh) and body (jasad) everywhere between ALLAH and Rasulullah (sallallahu alaihi wa sallam)…



Veysel'in gıda ile alâkası yok.
Bulursa yer, bulamazsa arzusu yok.
Onu ALLAH doyuruyor...
Hem de bizim doymak, yemek diye bildiğimiz tarzda değil..
Çölde, her yerde ALLAH ile Resûlullah arasında bütün ruh ve cesedi ile her an raks ve seyahat hâlinde Veysel...
Veysel has nothing to do with food.
Resim
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: UWAIS AL QARNI

Mesaj gönderen Gariban »

As Uwais was at the state of being a great pile of black powder, he has not seen the Rasul whose fire is Nur (Divine Light).
Otherwise (If he had seen him) he would have caught the fire and explode in” an-ul waheed: Instant Moment of ONE”.
In the face of the word ALLAH, figurative like nothingness, annihilation and poority.
Non-stop harmony of the Name, “ALLAH” in the form of a humanbeing…
I’ve seen Hadrat al-Uwais at this state in the “Alam ul Misal : World of İmagination “.
When I said “I will explain you to everybody Oh Uwais!”;
His thick lips were opened totally then he smiled and said:
“I seek refuge to you Oh God (ilahi), from the eye that sleeps alot and from the stomach that eats alot!”..
I am explaining what I’ve seen by taking this smile as permission:


Veysel muazzam bir barut yığını hâlinde olduğu için ateşi nûr olan Resûl'ü görmemiştir.
Zira ateş alır, ân-ı vahitte infilâk ederdi.
ALLAH lâfzı karşısında, hiçlik, yokluk, fakirlik timsâli.
ALLAH lâfzının durmayan insan şeklinde ahengi...
Âlem-i misâlde Hazret-i Veysel'i bu hâlde, bu şekilde gördüm..
Kendisine:
“Seni herkese anlatacağım yâ Veysel!” dediğimde;
kalın dudakları iyice açıldı, tebessüm etti ve:
“Çok uyuyan gözden, çok yer karından sana sığınırım yâ İlâhî!” söyledi..
Bu tebessümü izin bilerek ben de gördüklerimi anlatıyorum:
Resim
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: UWAIS AL QARNI

Mesaj gönderen Gariban »

Wrapped up in “Dhikr-i ilahi” (Rememberence of ALLAH ) of the infinite atoms (zarra) and hot air of the sand desert, Uwaiys is crying out “ALLAH” together with all the atoms.
Nothing is able to get between ALLAH and Uwais not even for an instant “AN”.
While Uwais is doing work, even while he was speaking, all the atoms in his body is visibly (by eye) in continuous rememberence and motion.
In sight, Uwais is roaming in an empty desert that is away from the “mamure “(frequented places/cities/towns).
But those who are in “mamure” are in void.
Uwais is close to real mamure
[*] and he is at the state of journeying /watching it (making “sayr”).[/color]

[*][/color] Dr.M.Derman (k.s) is using the term “mamure” here. Term “ma’mur” is an Arabic term used in the Qur’an as well. “Wal baitul ma’mur: And the house frequented”[52/4]. Dr.M.Derman (k.s) is pointing to this verse here in a way while he is saying Uwais is close to real “mamure”. He miht have refered to the baitul ma’mur here.


Kum çölünün namütenahi zerrelerinin ve kızgın havasının zikr-i ilahisine kendini kaptırmış, bütün zerrât ile “ALLAH”ı haykırıyor.
Veysel'in, bir an bile bir şey ALLAH ile arasına giremiyor.
Veysel iş yaparken, Veysel konuşurken bile bütün vücudunun zerrâtı gözle görünür şekilde daimî zikir ve harekettedir.
Veysel görünürde mâmurelerden uzak bomboş, çölde dolaşıyor.
Fakat mâmurelerde olanlar boşlukta.
Veysel hakikî mâmureye, yakın ve onu seyr hâlinde..
[/size][/b]
Resim
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: UWAIS AL QARNI

Mesaj gönderen Gariban »

A “hirqa” [*] that is worthier than most ornamented and magnificient cloths of the world.
The “hirqa” that was worn by Rasulullah and given as a gift by Rasulullah to Uwais, was ornamenting his Outlook.
Angels rub their faces that are not seen by our eyes, on that hirqa…
A hirqa that was warmed and wet by the rose smell of the body warmth of the Honour of the world (Fahr ul- alam).
A hirqa , Who knows, that it was weaved with the wool of which blessed animal…
A hirqa in which the Gabriel has seen the Rasul.[/color]


Hirqa: In today’s use , the term means cardigan but it is a special word in Islamic Tasawwuf. khirqa (Arabic [derived from KHaRaQa, to tear]; lit., "rag," " tattered piece of cloth"]; spelling in Turkish, hIrka [pronounced, "hurka," an approximation of the Turkish "undotted i"): a type of `abâ, or dervish's cloak. In the Mevlevi Whirling Prayer Ceremony, it is a long blackcloak with very long sleeves and no collar or buttons. The semazens keep their arms out of the sleeves (except when doing the Islamic ritual prayer [namâz, Salât]). During the Whirling Prayer Ceremony, the Shaykh (here caled pôstneshîn) keeps his arms in the sleeves. In addition to the ceremonial khirqa, Mevlevis wore khirqas for use outdoors, which were always worn together with their sikkas. Traditionally, the patched frock of the dervishes. In early sufism, the khirqa was bestowed upon a disciple by a sufi master, as part of initiation, as recognition of the attainment of a certain spiritual station [maqâm], at the completion of the master's sufi training, or as proof of being selected as the successor after the master's death.



Dünyanın en murassa, en muhteşem libaslarından daha kıymetli bir hırka.
Üstünü Resûlullâh'ın kendi giydikleri ve Veysel'e hediye ettikleri hırka süslemekte;
O hırkaya melekler, bizim gözümüzle görünmeyen yüzlerini sürmekte...
Fahr-i Âlem'in vücûdunun harareti ile, gül kokusu ile ısınmış ve ıslanmış bir hırka..
Kimbilir hangi mübârek hayvanın yünü ile dokunmuş bir hırka..
Cebrail'in içinde Resûl'ü gördüğü hırka. [/size][/b]
Resim
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: UWAIS AL QARNI

Mesaj gönderen Gariban »

Although he was in the same period, Uwais has not seen the Rasul.
As Uwais did not turn from Rasul to ALLAH but turned towards Rasul from ALLAH, their meeting had remained outside of the limit of the Divine will (Murad-ı ilahi).
Friends of ALLAH (Walees) watch ALLAH.
Rasuls watch the people through ALLAH by means of Rasulullah (Sallallahu Alaihi Wa Sallam)
This word expresses a very delicate state.
Try to solve this, then your eyes will open.
They open in a way that you can not even see your self...


Hem asır olduğu hâlde Veysel, Resûl'ü görmemiştir.
Veysel Resûl'den ALLAH'a değil, ALLAH'dan Resûl'e teveccüh ettiği için görüşmeleri Murâd-ı İlâhî hududu dışında kalmıştır.
Velîler ALLAH'ı seyrederler.
Resûlullah yardımı ile Resûller ALLAH'dan halkı seyrederler.
Bu lâf çok ince bir hâli ifâde eder..
Bunu çözmeğe çalışın, gözleriniz açılır.
Hem de nasıl açılır.
Kendinizi bile göremezsiniz..
Resim
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: UWAIS AL QARNI

Mesaj gönderen Gariban »

For Uwais, Hadrat-ı Rasul (s.a.w.s) said:
“I am feeling the Rahmani breath from the area of Yemen”
[*]
What does this mean?
Uwais, has seen the Rasul in the Divine Name (Asma ul ilahiyya) who is found in a state of manifesting in the Universe, in constant manifestation at every moment.
He melt in the Rabb of the Universes and the Rasul.
Not by the Divine name , Al-BASIRU but Uwais has seen Rasulullah by the names AL-HAYY and AL-KAYYUM.[/color]

[*]:[/color]

‏إني لأجد نفس الرحمن من جهة اليمن‏

"I feel the breath of the Merciful coming from Yemen." (Ahmad, Musnad)


Hazret-i Resûl, Veysel için:
“Yemen tarafından Rahmâni nefes alıyorum.” buyurmuştur.
Bu ne demektir?
Veysel, Resûl'ü kâinatta cereyan hâlinde bulunan, her an tecellîsi berdevâm, esmâ-i ilâhîyede görmüştür.
Rabbü'l-Âlemîn ve Resûl'de erimiştir.
El-BASÎR esmâsı ile değil,
El-HAYY, El-Kayyûm esmâsı ile görmüştür Resûlullah'ı Veysel...[/size][/b]
Resim
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: UWAIS AL QARNI

Mesaj gönderen Gariban »

Resim

Uwaiys will not enter the Garden (Jannat)..
In reality (ASLen:Originally, ESSENtially), he himself is in the Garden.
(He is) Not someone who entered afterwards…
It becomes futile to speak about the word, “the Garden (Jannat)”, for someone who melt bodily (in jasad), spiritually in ALLAH..
Whenever Uwais was breathing, The Name , “RAHMAN” of ALLAH was manifesting in the form of smell.
Every atom (zarra) of his body was YeLLing out the Most Beautiful Names of ALLAH (Asma al-Husna).
There is no Far-Close, Close – Far for him.
Can you determine the place of a part of the water in the sea?
He is in every sea.
Every kind of act and work of Uwais has even plunged the “Ashab al-Qiram” in amazement and thoughts.
Hadratu'l Uwais is the Divine Love (Ashk-i Ilahi), its self…


[*] AR- RAHMANU (J.J) [Qur’an Ref: 1/3] (dhatī)( الرَّحْمَنُ) : the All/Most Merciful[/color]

Veysel, Cennete girmeyecek..
Aslen kendisi Cennettedir.
Sonradan girme değil..
Ceseden, ruhen ALLAH'da eriyen için Cennet kelimesini konuşmak abes olur..
Veysel'in her teneffüs edişinde ALLAH'ın RAHMÂN esmâsı koku şeklinde tecellî ediyordu.
Vücûdunun her zerresi esmâ-i ilâhiyeyi haykırıyordu.
Onun için yakın-uzak, uzak-yakın yoktur.
Derya içindeki suyun bir kısmının yerini tâyin edebiliyor musunuz?
O her deryadadır.
Veysel'in her türlü hareket ve efali Ashâb-ı Kirâm'ı bile hayret ve düşüncelere garketmiştir.
Hazret-i Veysel Aşk-ı İlâhî’nin tâ kendisidir…
[/size][/b]
Resim
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: UWAIS AL QARNI

Mesaj gönderen Gariban »

Resim

He is the man who has become the ridha within the ridha of God.
Greatest and most honoured one of those who believeth without seeing,
He is the man who Rasul (sallallahu alaihi wa sallam) has praised and given his "hirqa" to as gift.
Exact copy of the Sunnatu’l Rasul, Siyratu’l Rasul, Uwais is…


Rızâ-yı İlâhîde rızâlaşmış insandır.
Görmeden inananların en büyüğü, en şereflisi,
Resûl'ün methettiği, hırkasını hediye ettiği İnsandır.
Sünnet-i Resûl'ün, Sîret-i Resûl'ün tam kopyasıdır Veysel...
Resim
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: UWAIS AL QARNI

Mesaj gönderen Gariban »

“Obedience to mothers is to be obedient to ALLAH and the Rasul”.
As he is not able to leave off the chain of “Hadithu’l Rasul”,
As the permission he took from his mother was coming to completion (hitam),
Without finding the Rasul in his house,
Coming back without waiting for half an hour more…
The man who preferred the command (Amr) of Rasul over the “Jamal “ of Rasul, is Uwais…


“Analara itaat ALLAH'a ve Resûl'e itaattir.”
Hadîs-i Resûl zincirinden ayrılamadığı için,
Anasından aldığı izin hitama eriyor diye,
Resûl'ü evinde bulamadan,
Yarım saat daha beklemeden geri dönen Veysel…
Emr-i Resûl'ü, Cemâl-î Resûl'e tercih eden insandır Veysel...
Resim
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: UWAIS AL QARNI

Mesaj gönderen Gariban »

“Because,
Without seeing the Rasul with eyes,
As he saw the Rasul with the HaYY eYe,
Uwais, who does not want to be seized by humanly thoughts…."

Have you ever seen or heard the fishes, that live in the sea, come out and watch it ?
A fish in the sea of “Nuru’l Muhammad: Light of Muhammad” that covers everywhere, Uwais is…
Does he ever want to come out of the sea?
Uwais that is roaming (cevalan) in Muhammedan sea couldn’t come out of it.
He can not, because “ALLAH” willed it like that
And gave a sample to human beings . That is Uwais.
As he had ablution from the fountain of the Divine Name , Al-RAHMAN, Rasul-i Akram took his SMeLL from Madina…


Çünkü;
Gözle Resûl'ü görmeden,
HAYY gözü ile Resûl'ü gördüğünden,
Beşerî mülahazalara kapılmak istemeyen Veysel...

Derya içinde bulunan balıkların hiç dışarı çıkıp da deryayı seyrettiklerini gördünüz veya İşittiniz mi?
Her tarafı kaplayan “Nûr-u Muhammedi” deryasında balıktır Veysel..
Hiç deryadan dışarı çıkmak ister mi?
Deryâ-yı Muhammedi'nin içinde durmadan cevelân eden Veysel deryadan dışarı çıkamamıştır.
Çıkamaz, zira, “ALLAH” öyle murad etmiştir.
Ve beşere bir numune vermiştir. O da Veysel'dir.
RAHMÂN esmâsının pınarında abdestli olduğu için kokusunu Medine'den Resûl-i Ekrem almıştır…
Resim
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: UWAIS AL QARNI

Mesaj gönderen Gariban »

Resim


“Nasib: the Share” was being cut off and I was leaving the “alam-i misal”..
Hadrat-ul-Uwais yelled at me by smiling:
“Come on son! Walk with ablution, you shouldn’t be without ablution not even for a moment!..
Avoid the sleep, don’t be a glutton!..
May your lips be sympathetic towards the Rasul!..
Whether you know it or not, your heart is always crying out “ALLAH”..
Leave it to its own state..
Don’t also forget that saying “ALLAH” at the last breath, is to make the last breath of this crying of the heart have the ablution with the water of “RAHMAN”.
If your spirit goes to the Presence with ablution, the Angels rise to greet you..
The words that I said are not worldly words but the words that were taught to me from the spiritual world.
Recite my prayer (dua), make your patients and your loved ones drink with your pot, and I am granting it to you!..”



Nasip kesiliyordu, visal âleminden ayrılıyordum..
Gülerek Hazret-i Veysel bana bağırdı:
“Hadi, evlât! Abdestli gez, bir an bile abdestsiz durma!..
Uykudan sakın, çok yiyen olma!..
Dudakların Resûl'e müteveccih olsun!..
Senin haberin olsa da olmasa da kalbin daima ALLAH'ı haykırıyor..
Onu kendi hâline bırak..
Son nefeste “ALLAH” demek kalbin bu haykırışının son nefesini
RAHMÂN suyu ile abdest aldırmak olduğunu da unutma.
Ruhun Huzûr'a abdestli giderse Melekler seni istikbâle çıkarlar..
Bu söylediklerim dünya sözü değil ruhanî âlemden öğretilen sözlerdendir.
Duamı oku, tasınla içir hastalarına, sevdiklerine, ben sana hibe ediyorum!..”
Resim
Cevapla

“►Munir Derman◄” sayfasına dön