THE GARDEN OF SPIRITUALITY - II

Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: THE GARDEN OF SPIRITUALITY - II

Mesaj gönderen Gariban »

Göze görülen bu âlem, kâinatın muazzam sinesinde ancak belirsiz bir izdir.
Hiçbir fikir aslına yaklaşamaz.
Anlayış melekeleriniz tasavvurunuzun hududunu aşsa, eşyada saklı olan hakîkata kapılsa, ancak ufak zerreleri meydana çıkarmış, olursunuz.

This world which is appearing to the eye, is an indistinct trace within the immense bosom of the universe.
No opinion can approach to its essence-reality (asl).
If the “malaka (powers/skills/natural faculty)” of your understanding exceeded the limit of your envision, and seized by the truth that is hidden in matter (ashya), you would have exposed only the little particles (zarra).


Bu da merkezi her yerde olan, yüzü hiçbir tarafta bulunmayan namütenahi bir küredir.
Muhayyilelerinizin en nihâyet bu düşünceler içinde kayboluşu ALLAH'ın sonsuz kudretinin hissolunan en büyük mümeyyiz vasfıdır.

And this is an infinite sphere that has a center everywhere and no face in anyside.
Your imagination that is getting lost within these thoughts in the end, is the greatest discerning quality of the infinite power (qudrat) of ALLAH that is being sensed.
Resim
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: THE GARDEN OF SPIRITUALITY - II

Mesaj gönderen Gariban »

İnsan ALLAH'a, varlığı hakkındaki delil ve isbatların sayısını artırmakla değil, ruhundaki ihtirasların sayısını azaltmakla, bir iman ve i’tikad sahibi olmağa çalışmakla yaklaşır.
Bunu bir zamanlar sizin gibi şüpheci olup her türlü dünya saadetlerini atarak hâlasa kavuşmuş olanlardan öğreniniz!

Humanbeing gets close to ALLAH, not by increasing the number of the proofs and evidences about His existence but by decreasing the number of the desires within his spirit and by making effort to possess faith and belief (iman and i’tikad). Learn this from those who were doubters like you once upon a time, but reached salvation by discarding their worldly wellbeing!
Resim
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: THE GARDEN OF SPIRITUALITY - II

Mesaj gönderen Gariban »

İlk defa inanmış ve i’tikad etmiş gibi görünerek hareket ediniz, dua ediniz, ibâdet ediniz, bu hâl, tabiî bir şekilde sizi îman ve i'tikada doğru götürecek ve aklınızı yenecektir.
O zaman hakikî değerinizin ne olduğunu birbirinizden öğreniniz!
ALLAH'ın sesini dinleyiniz!

Act, pray and worship by seeming to be as if you have believed in and showed faith the first time. This state will take you towards the faith (iman) and belief (i’tiqad) naturally and beat your mind. Then learn what your real worth is from each other!
Listen to the voice of ALLAH!
Resim
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: THE GARDEN OF SPIRITUALITY - II

Mesaj gönderen Gariban »

Resim

İman size, beş duygunuza aykırı bir şey göstermez.
Onların sezemediği şeyleri bildirir...
İman, beş duygunuza, aklınıza, zıt bir şey değildir, onların üstünde bir inanıştır.

Faith (iman) does not show something contrary to your five senses. It declares the things that they can not sense...
Faith is not something that is contrary to your five senses and your mind but it is a belief above them.


Aklın muhakemesine her şeyi vurmak istersek, o zaman îman saçma ve gülünç gelir sana...
ALLAH'ı hisseden, akıl değil, kalbdir.
İşte îmânın insana öğrettiği şey de budur.

If we want to consult the mind’s judgement about every thing then the faith (iman) comes ludicrous to you...
What senses ALLAH is not the mind. It is heart (kalb).
Now this is what faith (iman) teaches to human being.
Resim
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: THE GARDEN OF SPIRITUALITY - II

Mesaj gönderen Gariban »

Bir insandır, câhildir;
Muhakeme etmeden ALLAH'a inanmış diye hayret etmeyiniz!
ALLAH onların kalblerine sevgisini indirmiş, onlar da kendi nefislerinden nefret duymuşlar, bu da îman ve i'tikada meyil uyandırmıştır.
Ne olurdu akıl olmasaydı, insanlar his ve sevk-i tabiî ile hayatlarını sürselerdi?
Başlarını secdeden kaldırmayacaklardı...
Asıl hüner, gaflet ânında ALLAH'ı bulmaktır.

He is a man but he is ignorant;
Don’t be amazed just because he is believing in ALLAH without reasoning!
Allah has brought down His love into their hearts and then they also felt hatred about their own selves (nafses), and as a result, this has aroused inclination to the faith (iman) and belief (itiqad.
What would happen if there was no mind (aql), and people had continued their lives by the feeling and instinct?
They were not going to lift their heads up from the prostration (sajda)...
The real skill is to find ALLAH in the moment of heedlessness.
Resim
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: THE GARDEN OF SPIRITUALITY - II

Mesaj gönderen Gariban »

Gaflete dalanlar için karanlık, aydınlık müsavidir.
Uyuyan gece ile gündüzün farkında değildir.
Karanlık ile aydınlığın müsavi olmadığını anlamağa çalış, elinde fırsat varken...
Ölüm çattığında pişmanlık çok acı gelir.
Dünyada iken vakit kaybetmeden, güneşle deryayı ayırmağa çalış!
Bunu ayırdığın zaman gözlerin her iki dünyayı da görmeğe başlar...


For those who plunge in to heedlessness , darkness and light are equal. The one who is sleeping is not aware of night and day.
Try to understand that darkness and light are not equal while you still have the opportunity...
When death comes suddenly then the regret is very bitter.
While you are still in the world, try to distinguish between the sun and the sea without loosing time!
When you distinguish this, your eyes will start to see both worlds...
Resim
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: THE GARDEN OF SPIRITUALITY - II

Mesaj gönderen Gariban »

Bir an gelir ki geçmiş, gelecek her şey rüya âlemi gibi olur.
Ölüm: Hikmet âleminden alâkası kesilip kudret âlemine dalış demektir. Bunu iyi öğren!..
Küfürden kurtulamazsan, hiç olmazsa zulme gitme!..
İnsan küfür ile idâme-i hayat edebilir, fakat zulüm ile, asla!..

A moment comes when past , future and everything become like the dream world.
Death: It means to have the connection cut off from the world of “Hikmat” and to plunge in to the world of power (Alam-i Qudrat). Learn this well!..
If you can not escape from “Kufr []”, at least don’t go to “Zulm []”!..
Humanbeing can continue his life by “kufr” but never by “Zulm”!..


[] Kufr : The Qur'an uses the word "kufr" to denote a person who covers up or hides realities, one who refuses to accept the dominion and authority of Allāh.
[] Zulm: It is the Arabic word used interchangeably for cruelty or unjust acts of exploitation, oppression, and wrong doing, whereby a person either deprives others of their rights or does not fulfil his obligations towards them.
People who commit zulm are called zalim-een.
In the Islamic context injustice or acts of cruelty are attributed to human acts and not to Allah:

“ALLAH does not do injustice to anyone. It is the people who do injustice to themselves” (11: 101).

Zulm means “putting something to a place where it does not belong”. Injustice and infliction. Zulmat in Arabic means darkness. Human nafs has the ability to go up or down between ILLIYYOON and ASFALEEN. In a way making zulm to their nafs means you waste it and burry it in to darkness and put it in the direction of ASFALEEN. If the human nafs is purified, it shines. Nafs is like a sponge, so it can soak up good or evil qualities. It is us who needs to use the sponge in right way. A wise person dips his sponge in the paint bucket of ALLAH and his sponge gets the colours of ALLAH (SIBGATULLAH), as it says in the verse:

“We take our colour from Allah, and who is better than Allah at colouring. We are His worshippers.” [Al-Bakara 02/138].

This means the person gets the beautiful moralities and qualities of ALLAH. However the person making Zulm to his nafs, dips his nafs in to evil qualities and he gets coloured with evil qualities then he stays in darkness (Zulmat).


Resim
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: THE GARDEN OF SPIRITUALITY - II

Mesaj gönderen Gariban »

Madde âleminde ruhu bunalmış bitkin insanoğlu!
Eğer manen hasta olduğunu hissediyorsan:
Bu da senin için bir müjdedir.
Mânevîyat hastahanesine git!
Bu hastahanenin başhekimi Resûl-i Ekrem'dir.
Asistanları Enbiyâlar, hastabakıcıları Evliyalardır.
O hastahane ücretsizdir.
Menfaatsizdir, iltimassızdır, vizitesizdir…
Hastahaneye kapıdan girerken seni memur, kapıcı karşılamaz, bizzat Başhekim Resûl-i Muhterem karşılar.
Oraya girdikten sonra tedavi olmadan çıkamazsın.
Şifâyı alan Saâdet yolunu bulur…

Oh the exhausted humanbeing whose spirit was distressed in the world of matter!
If you are feeling that you are sick spiritually:
That too is a good news for you.
Go to the hospital of spirituality (manawiyat)!
Head doctor of this hospital is Rasul-i Akram (s.a.w.s).
His assistants are the prophets (anbiyas),
His nurses are the awliyas.
That hospital is free.
It is non profit, indiscriminate and free...
While entering the hospital through the door, a worker or a doorman does not welcome you. Head Doctor Venerable Rasul (s.a.w.s) himself welcomes you.
Once you enter there, you can not get out without having treatment.
The one who receives the healing (shifa), finds the path of bliss (saadat)...


“ALLAH yolunda tozlanan ayaklara ALLAH cehennem ateşini haram kılmıştır.”
ALLAH yolunda ayakları tozlanmak nefsinin hayrını terkederek ALLAH'ın mahlûklarına hizmetle olur.

“Allah made the hellfire impermissible (haram) for the feet that get dusty on the path of ALLAH (God).”
Getting ones feet dusty on the path of ALLAH happens by deserting the good (khayr) of ones self (nafs) and serving the creation of ALLAH.
Resim
Kullanıcı avatarı
Gariban
Moderatör
Moderatör
Mesajlar: 2834
Kayıt: 25 Tem 2007, 02:00

Re: THE GARDEN OF SPIRITUALITY - II

Mesaj gönderen Gariban »


Madde âlemi, radyo, telsiz, televizyon, atom, birçok buluşlarıyla bağırıyor, sanki kendileri bunları yarattı.
Bunlar, Sünnetu'llahda gizli hâdiselerin, zekâ ve akıl ile bulunup terkib edilmesidir.

The world of matter is crying out by using alot of its discoveries e.g. radio, wireless, television, atom, as if they themselves created these.
These are the hidden events in Sunnatullah, which are found and composed by mind and intellect.


“Bunlar bulundukça Cenâb-ı HAKK'ın azameti idrâk ediliyor.” demektir.
Bu buluşlarınla gururlanma, inkâra gitme!
Evvelâ Ölümü kaldır, zevali dünyadan zeval et!
Fakir insanı kaldır.
Mezar kapısını kapa!
Bunları yapabiliyorsan, gel konuşalım!

This means “As long as these are discovered, loftiness (azamat) of Janab-i HaKK is being comprehended”
Do not be proud of these discoveries of yours, don’t fall into denial!
Firstly remove the death, and make the “zawal []” zawal from the world!
Raise the “Faqir” man.
Close the grave door!
If you can do these, come and lets talk!


[] Zawal : This is an Arabic term. 1. the word "zawal" literally means the time when the sun moves away from its central meridian and not time it is at its meridian as commonly mistaken.2.It comes from the term “zaila” in Arabic. That means temporary’ transitory, impermanent. 3. Conjectural 4.Wane

Çâresi varsa söyle dinleyelim...
Yoksa:
Mırıltıyı bırak!.. Cırcır etme!..
Daha beyazlaşan saçının rengini, kırışan yüzünün buruşuğunu gideremiyorsun!..

If there is a remedy, lets hear it...
If there isn’t:
Stop babbling !..Don’t murmur!..
You can not even prevent the wrinkles on your face and the whitening of your hair!..
Resim
Cevapla

“►Munir Derman◄” sayfasına dön