GÜLce BESMELEmiz..

Cevapla
Kullanıcı avatarı
kulihvani
Site Admin
Site Admin
Mesajlar: 12868
Kayıt: 02 Eki 2006, 02:00

GÜLce BESMELEmiz..

Mesaj gönderen kulihvani »

Resim

GÜLce =>GÖNüL BESMELEsi
GÖNÜLden ==>DİLe GELEsi
>BEZM-i ELESt MAHŞERİnde
>MîM-i MUHABBet MESELEsi..



Resim

MîM MÜREKKeBi BİSMiLLAH
=>NİYÂZ-ı NEBî BİSMiLLAH
->DEMiR LEBLEBi BİSMiLLAH
Son-UÇ=>SEBEBi BİSMiLLAH..


ZEVK 8981

DUDAkta BAŞLayıp BİTen =>BİZBİR-İZ=>BİZ BESMELEsi
“NÛN”un ÜStündeki NOKTA =>RABB’in =>RASÛLî NEFESi
“Be”nin ALtındaki NOKTA =>EHL-i BEYT’in =>TEVHiD SESi
GÖNLümdek GONCA GÜLün =>“OKu!.”>“kOKu!.”su>NEŞEsi!.

celle celâlihu..
aleyhumusselâm..


28.08.18 18:18
brsbrsm..tktktrstkkmdcevLÂNnn..




Resim

Resim


KELÂMuLLAH-ta BESMELemİZ.:

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
ُResim--- "Bismillâhir rahmânir rahîm.: Rahmân ve Rahîm olan ALLAH'ın ismi ile.” (Fâtiha 1/1)

إِنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
Resim--- "İnnehu min suleymâne ve innehu bismillâhi’r- rahmâni’r- rahîm (rahîmi).: "Gerçek şu ki, bu, Süleyman'dandır ve 'Şüphesiz Rahman ve Rahim Olan Allah'ın Adıyla' (başlamakta)dır." (Neml 27/30)



RESÛLuLLAH-ta BESMELemİZ.:

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem: “Cibril-i Emin bana vahiy getirdiği zaman ilk önce:” بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ : Bismillahirrahmânirrahîm” derdi.” buyurmuştur.
(İbn-i Ömer radiyallahu anhu’dan; Darekudnî:11305 No:13)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem: “Her kim şüphesiz inanarak besmele-i şerifeyi okursa, dağlar onunla beraber tesbih eder. Ancak dağların bu tesbihi işitilmez.” buyurdu
(Aişe Annemiz radiyallahu anha’dan; Suyutî, Dürrü’l- Mensur, 1/26)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem: “Bismillahirrahmânirrahim ile başlamayan her iş bereketsizdir, devam etmez ve köksüzdür.” buyurmuştur.
(İ. Ahmed Bin Hanbel, Müsned 2/259)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem: “Davud oğlu Süleyman (aleyhisselâm) ve benden başka hiçbir peygambere indirilmeyen bir âyet bana indirildi. Bu âyet “Bismillâhirrahmanirrahim”dir." buyurmuştur.
(İbn Kesîr, Tefsir, İstanbul, 1984, I, 33)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem: “Besmele her kitabın anahtarıdır.” buyurmuştur.
(Münavî, Feyzu’l-Kadir, III/191)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem: “Besmele ile başlanmayan her önemli iş sonuçsuz kalır.” buyurmuştur.
(Münavî, Feyzu’l-Kadir, V/13)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem: “Besmele ile yazı yazanın haceti kolaylaşır, ALLAHu TeÂLÂ da razı olur.” buyurmuştur.
(Deylemî)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem: “Her kim, kendisinde besmele bulunan bir kâğıdı çiğnenmesin diye hürmetle yerden kaldırırsa, Allah-u Teâlâ katında sıddıklardan (en sadık kullardan) yazılır. Anne babası kâfir de olsalar azapları hafifletilir.” buyurdu..
(Enes radiyallahu anhu’dan; Suyuti, Dürrü’l- Mensur-1/29)

Resim---İmam Mâlik'e ulaştığına göre Hz. Peygamber Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem, sefer arzusuyla ayağını bineğinin özengisine koyduğu zaman şu duayı okurdu: "Bismillah! Allahım! Sen seferde arkadaşım, âilemde vekilimsin. Allahım, bize arzı dür, seferi kolaylaştır. Allahım, yolun meşakkatlerinden, üzüntülü dönüşten, mal ve âilede vuküa gelecek kötü manzaralardan sana sığınıyorum"
(İmam Mâlik, Muvatta, İsti'zân 34, (2, 977)

Resim---Osman İbnu Ebi'l-As radiyallahu anhu anlatıyor: "Resûlullah aleyhissalâtu vesselâm'e müslüman olduğum günden beri bedenimde çekmekte olduğum bir ağrımı söyledim. Bana: "Elini, vücudunda ağrıyan yerin üzerine koy ve şu duayı oku!" buyurdu. Dua şu idi: “Üç kere: "Bismillah" tan sonra yedi kere: "Eûzü bi-izzetillahi ve kudretihi min şerri mâ ecidu ve uhâziru.: Bedenimde çekmekte olduğum şu hastalığın şerrinden Allah'ın izzet ve kudretine sığınıyorum" diyecektim.
Bunu birçok kereler yaptım. ALLAHu TeÂLÂ benden hastalığı giderdi. Bunu ehlime ve başkalarına söylemekten hiç geri kalmadım."

(Müslim, Selam 67-(2202); Muvatta, Ayn 9, (2, 942); Ebu Davûd, Tıbb 19, (389); Tirmizî, Tıbb 29, (2081)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem: “Sıkıntıya düşen: “Bismillahirrahmanirrahim ve lâ havle ve lâ kuvvete illa billahi’l- aliyyî’l- azîm!” derse, her türlü sıkıntıdan kurtulur.” buyurmuştur.
(Deylemî)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem: "Suyu deve gibi bir solukta içmeyin. İki-üç solukta (dinlene dinlene) için. Su içerken besmele çekin. Bitirince de Allâh'a hamdedin." buyurdu..
(İbnu Abbas radiyallahu anhu’dan; Tirmizî, Eşribe 13, (1886)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem: "Abdesti olmayanın namazı da yoktur. Üzerine besmele çekmeyenin abdesti yoktur." buyurmuştur.
(Ebu Hüreyre radiyallahu anhu’dan; Ebu Dâvud, Tahâret 48, (101,102); İbni Mâce, Tahâret 41, (399); Tirmizî, Tahâret 20, 25.))

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem: "Sizden kim bir şey yerse: "Bismillah.: Allah'ın adıyla" desin. Bidâyette söylemeyi unutmuşsa, sonunda şöyle söylesin: "Bismillahi fi evvelihi ve âhirihi.: Başında da sonunda da Bismillah!” buyurmuştur.
(Aişe Annemiz radiyallahu anha’dan Ebû Davûd, Et'ime 16, (3767); Tirmizî, Et'ime 47, (1859)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem: “Yemeğe Besmele ile başlayıp, sonunda “Elhamdülillah” diyenin, daha sofra kalkmadan günahları af olur!” buyurmuştur.
(Taberanî)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem: “Besmele ile yenen yemek bereketli olur.” buyurmuştur.
(İbni Mâce)

Resim---İbni Ömer radiyallahu anhu anlatıyor: "Tebük'te Resûlullah aleyhissalâtu vesselâm'a hrıstiyanların yaptığı peynir (kalıbı) getirilmişti. Bir bıçak istedi. Besmele çekip kesti ve yedi."
(Ebu Davûd, Et'ime 39, (3819))



Yâ RABBenâ!.
BİZe; KELÂMuLLAH, RESULULLAH ve BİSMİLLAH Hörmetine Merhamet et!.



Resim


Yâ RABBenâ!.
BİZi; KÛN NÛRuLLAH/KUDRETuLLAH ÂLEMİ’yin =>feyeKÛN NÛR-u MuhaMMed/RAHMETULLAH KeRvÂNında =>HASBî-HABİBî HİZMette LİVECHiLLAH KITMÎR’in KIL İNŞÂe ALLAHu TeÂLÂ!.



MuhaMMedî MuHABBEtLerimİZLe!....

Resim
Resim
Kullanıcı avatarı
kulihvani
Site Admin
Site Admin
Mesajlar: 12868
Kayıt: 02 Eki 2006, 02:00

Re: GÜLce BESMELEmiz..

Mesaj gönderen kulihvani »

Resim

Resim
RESÛLULLAH sallallahu aleyhi vesellemde=>Eûzu BESMELE.:

İnsÂNoğlu, DOĞduğu ÂNda ŞeytÂN’ın ŞeRRi’yLe TANIşır.:

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “Bütün çocuklara doğdukları esnada Şeytân dokunur. Kendilerine Şeytân dokunduğu için ağlayarak doğarlar. Ancak Hz. Meryem ve onun Oğlu’na Şeytân dokunmamıştır.” buyurdu.
(Ebû Hüreyre radiyallahu anhu’dan; Buhârî, Tefsiru Sûreti Âl-i İmrân 2)

BeSMeLe =>ALLAHu zü’L-CeLÂL iLe NÛRu’dan Yaratmakta OLduğu;
FAKRiYyet'te =>MuHtaç,
ACZiYYet'te =>MECBÛr,
ZiLLet'te =>ME’Mur,
İLLet'te =>MAHKum,
KULLarı ARAsında KUDREtuLLAH’a YAPışarak SONsuz YARdımıyLa İŞe BAŞLAmaktır..

ism..=>kök olarak..
“smv” masdarından.: yükselmek mânâsına..
“vsm” masdarından.: alâmet, nişân mânâsına..


Resim---Abdullah İbni Mesud radiyallahu anhu.: “BeSMeLe 19 harftir. Her kim kendisini cehennemin 19 zebânisinden kurtarmak istiyorsa BeSMeLe okusun. Zirâ ALLAHu TeÂLÂ, BeSMeLenin her bir harfini cehennemin meleklerine karşı ona bir kalkan yapar.”buyurmuştur.

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “Cibril-i Emîn bana vahiy getirdiği zaman ilk önce بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ derdi.”buyurdu.
(Abdullah İbni Ömer radiyallahu anhu’den; Darekutnî:11305 No:13)

Resim---İbn Abbas radiyallahu anhu’dan gelen şu rivâyette.: “Cebrâil aleyhisselâm, MuhaMMed aleyhisselâm’a ilk vahyi indirdiğinde, ona.: “Ey MuhaMMed!. Kovulmuş Şeytân’ın Şerrinden Alîm ve Semî’ olan ALLAH’a sığın!.” demiştir. Cebrâil aleyhisselâm devamla.: “Bismillahirrahmânirrahîm.: Rahmân ve Rahîm olan ALLAH’ın adıyla Yaratan RABBinin Adıyla OKu!.” buyurdu.
(Nisâbûrî, Nizamuddin el-Hasen b. Muhammed b. Hüseyin, Garâibü’l-Kur’ân ve Reğâibü’l-furkân, Dâru Kütübi’l-ilmiye, Beyrut 1416, 1/14.)

Resim---İbn Abbas radiyallahu anhu’dan gelen şu rivâyette.: “Hz. Peygamber, BeSMeLe nâzil oluncaya kadar sûreler arasını ayırt edemezdi.” demiştir..
(Ebû Dâvûd, Süleymân b. Eş'as b. İshak el-Ezdî es-Sicistânî, es-Sünen, Dâru’lErkâm, Beyrut 1999, Salat, 125)

Resim---Başka bir rivâyette ise bu durum.: “BeSMeLe indiği vakit, Hz. Peygamber, o sûrenin bitip diğerinin başladığını anlardı.” şeklinde haber verilmiştir..
(Bezzâr, Ebû Bekr Ahmed b. Amr b. Abdi’l-hâlik, el-Bahru’z-zehhâr, thk. Mahfûzu’-rahmân Zeynullah, Müessetü’l-ulûmî’l-Kur’ân, Beyrut 1409, 11/218(4978))

Her İŞin BAŞında BeSMeLe ZiKRetmenin FaziLeti.:

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “BeSMeLe ile başlamayan her İŞin sonu kesiktir!.” buyurmuştur.
(Dârekutnî, Ebû’l-Hasen Ali b. Ömer b. Ahmed b. Mehdî b. Mes’ud, Sünen, Beyrut: Müessesetü’r-risâle, 2004, 1/428(884))

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “Kalemin ilk yazdığı şeydir” buyurmuştur..
(Buhârî, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmail, Sahîhü’l-Buhârî, thk. Mustafa Dîb el-Buga, Dımaşk: Daru İbn Kesîr, Beyrût: el-Yemâme, 1990/1410, Nikâh 66; Müslim, Nikâh 116; Tirmizî, Mevâkît 67; Ebû Dâvûd, Salât 119. 170 Ebû Saîd el-Hâdimî, Risâletü’l-BeSMeLe, s. 76-77.)

MuhaMMedî Tasavvufta BeSMeLe =>Her Yer, Her ÂN, Her HâL ve Her Nefeste =>ALLAHu zü’L-CeLÂL’e ibâdet etme, sünnetleri ve azîmetleri yerine getirme ve bid’atları ve hatta ruhsatları bile terk etme neticesinde ortaya çıkan bir HÂL-i HAZzdır..

İçinde YAŞAmakta Olduğumuz ALLAHu zü’L-CeLÂL’e KULLuk ÂLeMinde en Sürekli NâFiLe İBâdetLerin İLkidir..


Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: "ALLAH celle celâlihu.: “Kim BANA bir karış yaklaşırsa, BEN ona bir arşın yaklaşırım. Kim BANA bir kol yaklaşırsa BEN ona bir kulaç yaklaşırım. Kim BANA yürüyerek gelirse BEN ona koşarak gelirim. Kim BENi yalnız başına iken hatırlarsa, BEN de onu (kimsenin faydasının olmadığı zaman diliminde) hatırlarım. Kim BENi bir topluluk içinde anarsa, BEN de onun BENi andığı topluluktan daha güzel bir heyet içerisinde onu anarım.”buyurdu.
(Buhârî, Ebû Abdullah MuhaMMed b. İsmail, Sahîhü’l-Buhârî, thk. Mustafa Dîb el-Buga, Dımaşk: Daru İbn Kesîr, Beyrut: el-Yemâme, 1990/1410, Tevhid, 15; Müslim, Ebü'l-Hüseyin el-Kuşeyri en-Nîsâbûrî Müslim b. el-Haccâc, Sahihi Müslim, el-Mektebetü'l-İslâmiyye.)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “BeSMeLe her kitabın anahtarıdır.” buyurmuştur..
(İmam Suyutî, Feyzu’l-Kadir, III/191; Hâtîb)

BeSMeLe.: Bismillâhirrahmânirrahîm’in adıdır.
BeSMeLe çekmek.: BeSMeLe’yi okumaktır.
Eûzü BeSMeLe.: Eûzü billâhi mine’ş-şeytânirracîm iLe Bismillâhirrahmânirrahîm’i birlikte söylemek demektir..
İslâm’dan önceki Arap toplumunda da, kendi anlayış ve inançlarına göre bu ihtiyacı karşılayacak kelimeler vardı.: “Bismi’l-Lât ve’l-Uzza” gibi). “Bismike’llâhümme” ifâdesi de İslâm’dan önce Araplarca kullanılmakta idi.
Bu söz, İslâm geldikten sonra da bir müddet kullanılmış, fakat Neml Sûresindeki BeSMeLe Âyeti indikten sonra;


إِنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
Resim--- "İnnehu min suleymâne ve innehu bismillâhi’r- rahmâni’r- rahîm (rahîmi).: "Gerçek şu ki, bu, Süleymân'dandır ve 'Şüphesiz Rahman ve Rahim Olan Allah'ın Adıyla' (başlamakta)dır." (Neml 27/30)

Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem Efendimizin hayatının sonuna kadar, bütün Müslümanlar da o günden sonra artık hep.: "Bismillâhirrahmânirrahîm"i kullanmışlardır..

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “BeSMeLenin yazıldığı ilk satıra, başka hiçbir şeyin yazılmamasını” da emretmiştir..
(DİA BeSMeLe md. Kurtubî, I,92; Kalkaşendî, VI, 211-215’den)

BeSMeLe, Süleymân aleyhisselâm’dan sonra özellikle bu ÜMMete has kılınan bir sözdür.
(Kurtubi, Ahkâm, Beyrut, 1993, I/88)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “Davûd oğlu Süleymân aleyhisselâm ve BENden başka hiçbir peygambere indirilmeyen bir âyet BANA indirildi. Bu âyet.: “Bismillâhirrahmânirrahîm'dir." buyurmuştur. .
(İbn Kesîr, Tefsir, İstanbul, 1984, I, 33.)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem: “BeSMeLe ile başlanmayan her önemli İŞ sonuçsuz kalır.” buyurmuştur.
(Münavî, Feyzu’l-Kadir, V/13.)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “BeSMeLesiz her iş güdüktür.” buyurmuştur.
(Ebû Dâvud, Edeb: 21)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “BeSMeLe inince bulut doğuya kaçtı, rüzgâr sakin oldu, deniz dalgalandı ve bütün hayvanlar kulak verdiler. Şeytânlara da semadan taşlar yağdı. ALLAH-u TeÂLÂ, BeSMeLe hangi şeyin üzerine okunursa muhakkak o şeyde bereket yaratacağına dair izzet ve celâline yemin etti.” buyurmuştur.
(Suyutî, Dürrü’l-menşûr’: 1/26)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “Her kim şüphesiz inanarak BeSMeLe-i şerifeyi okursa, dağlar onunla beraber tesbih eder. Ancak dağların bu tesbihi işitilmez.”buyurdu.
(Aişe radiyallahu anha’den;; Suyutî, Dürrü’l-menşûr’: 1/26)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “Her kim, kendisinde BeSMeLe bulunan bir kâğıdı çiğnenmesin diye hürmetle yerden kaldırırsa, ALLAH-u TeÂLÂ katında sıddıklardan (en sadık kullardan) yazılır. Anne babası kâfir de olsalar azâbları hafifletilir.” buyurdu.
(Enes radiyallahu anhu’den Suyuti, Dürrü’l-mens̱ûr’-1/29)

Resim---Ümmeyye İbnu Mahşiyy radiyallahu anhu.: “Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem otururken bir adam BeSMeLe çekmeden yemek yiyordu. Yemeğini yemiş, geriye tek lokması kalmıştı. Onu ağzına kaldırırken.: “Bismillahi evvelehu ve ahirehu!.” dedi. Bunun üzerine Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem güldü ve.: “Şeytân onunla birlikte yemeye devam etti. Ne zaman ki ALLAH’ın ismini zikretti, karnındakileri hep kustu!.” buyurdu.
(Ebu Davûd, Et’ime 16, (3786)
Resim
Kullanıcı avatarı
kulihvani
Site Admin
Site Admin
Mesajlar: 12868
Kayıt: 02 Eki 2006, 02:00

Re: GÜLce BESMELEmiz..

Mesaj gönderen kulihvani »

Resim

Eûzü BeSMeLe MuhaMMedî ŞÛURLa ÇekiLdiğinde.:

* ALLAH celle celâlihu İsm-i Şerîfi =>O kimseyi Bâtıl ve Şerr olan her türlü niyet ve eylemden alıkor..
* ALLAH celle celâlihu İsm-i Şerîfi =>O kimseyi Hak ve Hayr olan her türlü niyet ve eyleme yönlendirip İlahî Rızaya ERdirir..
* ALLAH celle celâlihu’nun =>İnâyet ve Hidâyet Yardımı ve Ni’metleriyle karşılaşacak ve Şeytân’ın aldatmalarından korunacaktır. Çünkü kim ALLAHu zü’L-CeLÂL’e yönelirse, ALLAHu zü’L-CeLÂL de ona yönelir..
(Mevdudî, Tefhim, trc. Komisyon, İstanbul, 1996, I, 40.)

BeSMeLede en önemli husus, ALLAH’ın ismini okumak ve onu, girişilecek işten önce zikretmektir. Bu öne alma, yardımın yalnızca ALLAH’tan isteneceğini ve mânâyı yalnızca Ona ait kılmak içindir.
BeSMeLede de fiilin (yapılacak işi ifâde eden fiilin) cümlenin sonuna bırakılarak ALLAH’ın isminin öne alınması, her şeyi yalnız ALLAH’ın ismine tahsis etmek içindir.

BeSMeLe.: “Ne kendim ve ne de başkası yâni, akla gelebilen hiçbir isim ile değil, ancak ALLAHu zü’L-CeLÂL’in İsmi ile şu İŞime başlarım, başlıyorum.” demektir.

(Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur’ÂN DiLi, I, 39-40)

BeSMeLe’de, ALLAHu zü’L-CeLÂL yüceltilmekte, Ona ta’zim ve saygı ifâde edilmektedir. Diğer taraftan ALLAH TeÂLÂ’nın rahmetinden kovduğu ve mü’minlerin düşmanı olan Şeytânı kahretme, küçültme ve aşağılama vardır.

İlk yazılan, BeSMeLedir. Âdem aleyhisselâma ilk gelen, BeSMeLedir. Mü’minler, BeSMeLe yardımıyla Sırattan geçer. Cennet davetiyesinin imzası BeSMeLe’dir..


Resim---Ebû Müleyh radiyallahu anhu bir adamın şöyle söylediğini anlatır.: “Resûlüllah’ın terkisine binmiştim. Resûlüllah’ın hayvanının ayağı tökezledi. Bunun üzerine ben.: “Şeytân helâk olsun, mahvolsun!.” dedim. Resûlüllah hemen bana.: “Şeytân helâk olsun!.” deme. Çünkü sen böyle söylediğin zaman o büyüklenir. Hatta kendisini bir ev gibi görür ve şöyle der.: “Kuvvetimle bunu yaptım (başardım).” Fakat sen.: “BismiLLah!” de. Zirâ sen böyle söylediğinde o küçülür. Hatta bir sinek gibi olur.”
(Ebû Davûd, Edeb, 85; Ahmed b. Hanbel, V, 59- 71, 365)

Bu Şehâdet ÂLeminde ALLAHu zü’L-CeLÂL’i tesbih etmeyen, kendi diliyle O’nu zikretmeyen, O’nun adıyla hareket etmeyen, yâni.: “BiSMiLLAH” demeyen hiçbir varlık yoktur.:

تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدَهِ وَلَكِن لاَّ تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا
Resim---“Tusebbihu lehu’s- semâvâtu’s- seb’u ve’l- ardu ve men fîhinn (fîhinne), ve in min şey’in illâ yusebbihu bi hamdihî ve lâkin lâ tefkahûne tesbîhahum, innehu kâne halîmen gafûrâ (gafûren).: 7 kat gökler ve yeryüzü ve onlarda bulunanlar, O'nu (ALLAH'ı) tesbih ederler. O'nu hamd ile tesbih etmeyen bir şey yoktur. Ve fakat onların tesbihlerini siz fıkıh edemezsiniz (anlayamazsınız, idrak edemezsiniz). Muhakkak ki O; HAKÎM'dir, GAFÛr'dur (mağfiret edendir).” (İsrâ 17/44)

Âyet-i Kerime’de geçen "şey" kelimesi üzerinde çok durulmuştur. "Şey" kelimesinin içine nelerin girdiği, bu kelimenin neleri ifâde ettiği hakkında çok şey söylenmiştir. Neticede genel olarak şu kanaata varılmıştır.: "ALLAH’ın haricindeki her şey bu kelimenin içine girer." Kısacası.: Mâsivâ..

BeSMeLe =>Elbette mânâ ifâde eden bir sözdür. Fakat BeSMeLe mânânın da ötesinde temsîlî tarafı ağır basan bir semboldür. Bizim bütün manevi dünyamızı temsil eder. Onun mânâsının ne olduğundan çok neyi temsil ettiği önemlidir. “BeSMeLe”nin, bir bayrak gibi neyi temsil ettiği birinci plandadır.

BeSMeLe =Tercümesi de neredeyse mümkün olmayan bir ESMÂ CÜNBÜŞidir..

BeSMeLe =>Harflerin çıkış yerleri/mahâric-i hurûf bakımından ifâde ettiği tatlı mûsikî, ritim ve âhenk hiçbir şekilde ifâde edilemez. Dudaktan çıkan “BE” harfi ile başlayıp, sırayla “HE” harfinin çıktığı göbeğe kadar inip tekrar “MİM” harfiyle yine dudakta sona ermekle, insanın içindeki bütün harf mahreçlerini dolaşmasındaki güzelliği nasıl târif ve telâfî edeceksiniz? BeSMeLe’nin telâffuzu içimizde böyle bir seyahat yaptığı gibi mânâsı da ruhumuzun derinliklerine kadar inmektedir..

(Daha fazla bilgi için bk. Elmalılı M. Hamdi Yazır, Hak Dini Kur’ÂN DiLi, Fâtiha Sûresi.)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “BeSMeLeyle başlanmayan her önemli iş noksan kalır.” buyurmuştur.
(Beyhekî)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “BeSMeLeyle işe başlayanın günahları af olur.” buyurmuştur.
(İ. Rafîi)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “BeSMeLeyle yazı yazanın haceti kolaylaşır, ALLAHü TeÂLÂ da razı olur.” buyurmuştur.
(Deylemî)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “BeSMeLeyle yazı yazanın haceti kolaylaşır, ALLAHü TeÂLÂ da razı olur.” buyurmuştur.
(Deylemî)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “Sıkıntıya düşen.: “Bismillahirrahmânirrahîm ve lâ havle ve lâ kuvvete illâ billahil aliyyil azîm” derse, her türlü sıkıntıdan kurtulur.” buyurmuştur.
(Deylemî)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “Şeytân, BeSMeLe çekilmemiş yemeği kendine helâl görür.” buyurmuştur.
(Müslim)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “Yemeğe başlarken ALLAHü TeÂLÂ’nın adını anın, yâni BeSMeLe çekin! Başında BeSMeLe çekmeyi unutan, hatırladığı zaman.: “Bismillahi alâ evvelihi ve âhirihi” desin!” buyurmuştur.
(Ebu Davûd, Tirmizî, Hâkim.)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “Yemeği BeSMeLeyle yiyip, sonunda Elhamdülillah diyenin, daha sofra kalkmadan günahları af olur.” buyurmuştur.
(Taberanî)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “Şeytândan korunmak için, yemeğe BeSMeLeyle başlayın!.” buyurmuştur.
(Taberanî)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “Şeytândan korunmak için yemek yerken, istirahat ederken ve gece yatarken BeSMeLe çekin!.” buyurmuştur.
(Taberanî)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “Şeytândan korunmak için, eve girerken selâm verin ve yemeği BeSMeLeyle yiyin!.” buyurmuştur.
(Taberanî)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “Su içerken BeSMeLe çek, bitince de Elhamdülillah de ve üç nefeste için!” buyurmuştur.
(İbni Sünnî)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “BeSMeLesiz koku sürünen, Şeytânlara da koku sürmüş olur.” buyurmuştur.
(İbni Sünnî)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “Yemeğe başlayan kimse, Bismillahi desin. Bismillah demeyi unutursa hatırlayınca, “Bismillahi evvelehü ve âhirehü” desin.” buyurmuştur.
(İbni Mâce)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem’e.: “Yâ Resûlllah, çok yediğimiz halde doymuyoruz, yemeğin bereketi olmuyor dediler. Resulullah, Yemeği ayrı değil beraber yiyip BeSMeLe çekilirse, bereketli olur.” buyurmuştur.
(İbni Mâce)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “Helâya girerken çekilenBeSMeLe, cinlerin gözüne perde olur, avret yerini göremezler.” buyurmuştur.
(Tirmizî)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “Yemeğe başlayan kimse, Bismillahi desin. Bismillah demeyi unutursa hatırlayınca.: “Bismillahi evvelehü ve âhirehü!” desin.” buyurmuştur.
(İbni Mâce)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “Kapısını BeSMeLeyle kapatan Şeytândan korunur. Bir çubukla da olsa kapları BeSMeLeyle örtün!” buyurmuştur.
(İ. Hibbân)

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “Evden çıkarken.: “Bismillahi, tevekkeltü alallah, lâ havle ve lâ kuvvete illâ billah.” diyen, tehlikelerden korunur ve Şeytân ondan uzaklaşır.” buyurmuştur.
(Tirmizî)
Resim
Kullanıcı avatarı
kulihvani
Site Admin
Site Admin
Mesajlar: 12868
Kayıt: 02 Eki 2006, 02:00

Re: GÜLce BESMELEmiz..

Mesaj gönderen kulihvani »

Resim

Kur’ÂN-ı Kerîm’in ÖZeti ve HeR İŞin ANAHTARı OLan =>BeSMeLenin ÖNeMi.:

Kur’ÂN-ı Kerîm'in 113 sûresinin ilk âyeti ve Neml 27/30 âyetinde OLmak üzere 114 yerde geçemektedir.

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ
Resim--- "İkra’bismi RABBikellezî halak (halaka).: Yaratan RABB'in adıyla OKU!.” (Alâk 96/1)

خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ
Resim--- "Halaka'l- insâne min alak (alakın).: İnsanı bir alaktan (embriyodan) yarattı." (Alâk 96/2)

اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ
Resim--- "İkra’ ve RABBuke’l- Ekrem (ekremu)..: OKU ve senin RABB'in, sonsuz Kerem Sâhibidir.” (Alak 96/3)

الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ
Resim--- “Ellezî alleme bil kalem(kalemi).: Ki O, kalem ile öğretti.” (Alak 96/4)

عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ
Resim--- “Allemel insâne mâ lem ya’lem.:.: İnsana bilmediği şeyleri öğretti.” (Alâk 92/5)

Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem Hadis-i ŞerîfLerinde BeSMeLenin önemini buyurmuştur.:

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: "Bismillahirrahmânirrahîm ile başlamayan her iş bereketsizdir, devam etmez ve köksüzdür." buyurmuştur.
(İ. Ahmed, Müsned 2/259).

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “Sizden birisi eşine yaklaşmak istediğinde.:
بِاسْمِ اللهِ اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا الشَّيْطَانَ وَجَنِّبِ الشَّيْطَانَ ما رَزَقْتَنَا' "Bismillah! Ey ALLAH'ım! Bizi Şeytândan, Şeytânı da bize ihsan ettiğin çocuktan uzak kıl!." der ve eğer bu yakınlıktan onlara bir çocuk bahşedilirse, o çocuğa Şeytân ebediyen zarar veremez."
buyurmuştur.
(Buhârî, nikâh 66; Müslim, nikâh 116).

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: "Gerçek şu ki Şeytân, BeSMeLe çekilmeyen yemeği benimseyerek kendi hakkı sayar" buyurmuştur.
(Müslim, eşribe 102; Ebû Dâvûd, et'ime 15).

Gerek her sûrenin başında zikredilmesi, gerekse Peygamber sallallahu aleyhi vesellem'den gelen rivâyetler BeSMeLe'nin önemini vurgulamaktadır. Bundan dolayıdır ki o, bir anlamda Kur’ÂN'ın özeti kabul edilmiştir. Evet ALLAH TeALÂ, kâinat gerçeklerini, insanlığın başlangıcından itibaren değişik peygamberler vasıtasıyla bildirmiştir. Aynı zamanda her peygambere gönderilen bu gerçekler, en son kitap olan Kur’ÂN'da bir bütün olarak yer almıştır..

KUR'ÂN-ı KERÎM’de 'den Hususunda MEZHEBLerin GÖRüşLeri.:

Kur’ÂN-ı Kerîmimiz İLk Sûre OLan Fâtiha Sûresi’nin İLk Âyeti =>BeSMeLemiz OLan “Bismillahirrahmânirrahîm İLe BAŞLamaktadır..
Kur’ÂN-ı Kerîmde, 113 Sûrenin ilk âyeti olan BeSMeLe'nin bağımsız bir âyeti mi, yoksa bütün sûrelere başlarken okunan tek bir Kur’ÂN âyeti mi olduğu konusu tartışmalı bir meseledir..
Önce, kısaca bu tartışmalara ve bu konuda benimsenen görüşlerin delillerine bir göz atalım.:

1-) ŞÂFİİLER ve HANBELİLER.:
Şâfiilere göre BeSMeLe hem Fâtiha Sûresinde ve hem de diğer sûrelerde müstakil birer âyettir. Bu görüşü savunanların dayandıkları deliller.:
a-)

Resim---Ebû Hureyre radiyallahu anhu'n rivâyeti.: "Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: "Fatiha Sûresini okuduğunuzda BeSMeLe'yi de okuyunuz. Zira Fâtiha Kur’ÂN'ın anası, Kitab'ın anası ve Sebu’l-Mesânîdir. Bismillahirrahmânirrahîm de, onun âyetlerinden bir âyettir."
buyurdu.
(Dârekutnî, Sünen, 1/312)

b-)
Resim--- İbn Abbas radiyallahu anhu'n rivâyeti.: "Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem, namaza BeSMeLe'yle başlardı"
(Tirmizî, salât 181).

c-)
Resim---Enes b. Mâlik radiyallahu anhu'n rivâyeti.: "Enes'e Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem’in namazdaki kıraatı sorulmuştu da o, Peygamber sallallahu aleyhi vesellem'inBeSMeLe'yle başlayıp, elhamdülillahi RABBi'l-âlemîn..." şeklinde devam ettiğini söylemiştir.
(Tirmizî, mevâkît 67; Ebû Dâvûd, salât 119).

d-)
Bir defasında Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem'e vahiy gelmişti. Vahiy bittikten sonra.
Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: "BANA bir sûre nâzil oldu." buyurarak, BeSMeLe'yle birlikte Kevser sûresini okudu."
(Müslim, salât 607; Tirmizî, tefsîru sûre 108).

e-)
Bunların dayandığı diğer bir delil de şudur: Mushaf'ta BeSMeLe hem Fâtiha hem de sûrelerin başlangıcında yazılıdır. Bize kadar gelen bütün Mushaflarda da böyledir. Sahabenin Kur’ÂN dışındaki bir şeyi Kur’ÂN'a koymayacakları hususu da tevatüren sabit olduğuna göre ve hem de bu konuda oldukça titiz davranıldığı nazara alınırsa.: "Öyle ki noktalama, ta'şir (sayfa kenarlarında âşirleri, hizipleri, secdeleri gösteren işaretler) vs. gibi hususlara bile, Sahabe zamanında yapılmadığı için karşı çıkmalar olmuştur" BeSMeLe'nin Kur’ÂN'da bir sûre hariç, her sûrenin başında yer alması, onun müstakil bir âyet olduğunu gösterir..

2-) MÂLİKÎLER.:

Mâlikîler.: "BeSMeLe, ne Fâtiha'dan ne de diğer sûrelerden bir âyettir." derler. Onların dayandıkları deliller şunlardır:


a-)
Resim---Âişe radiyallahu anha'nın rivâyeti.: "Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem, namaza tekbirle, okumaya da elhamdülillah ile başlardı." buyurdu.
(Ebû Dâvûd, salât 122; İbn Mâce, ikâme 40)

b-)
Resim---Enes radiyallahu anhu'n rivâyeti: "Resûlullah'ın sallallahu aleyhi vesellem, Hz. Ebû Bekr'in, Hz. Ömer'in, Hz. Osman'ın arkasında namaz kıldım. Hepsi de namaza “elhamdülillahiRABBi'l-âlemin” ile başlardı." buyurdu.
(EBuhârî, ezân 89; Ebû Dâvûd, salât 122)

c-)
Mâlikîlere göre BeSMeLe'nin Fâtiha'dan bir âyet olmadığına diğer bir delil de şu kudsî hadistir.:

Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: “ALLAH celle celâlihu.: “Fâtiha'yı ikiye taksim ettim. Yarısı BENim, yarısı kulumundur. Kul.: Mâlikîlere göreاَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ “ dediği zaman ALLAH TeALÂ, Kulum BANA hamdetti.” buyurur. Kul.: “اَلرَّحْمَانِ الرَّحِيمِ” dediği zaman ALLAH TeALÂ.: “Kulum BENİ senâ etti.” buyurur. Kul.: “مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ” ediği zaman ALLAH TeALÂ.: “Kulum beni temcid etti.” buyurur.Ve, buraya kadar benimdir.” Kul.: “إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ” dediği zaman ALLAH TeALÂ.: “Bu, kulumla benim aramdadır.” buyurur. “Sûrenin sonu ise sadece kulumundur ve kuluma istediği verilecektir” buyururbuyurmuştur.
(Müslim, salât 38, 40; Ebû Dâvûd, salât 132).

Görüldüğü üzere, burada BeSMeLezikredilmemiştir. Dolayısıyla Fâtiha'dan bir âyet değildir..

d-)
Mâlikîlere göre BeSMeLe'nin sûrelerin başında yazılması teberrük içindir..

(Kurtubî, MuhaMMed b. Ahmed el-Ensari, el-Cami' Li Ahkâmi'l-Kur’ÂN, Daru'l-Kütübi'l-İlmiyye, Beyrut, 1988, 1:59-60).

3-) HANEFÎLER.:
Hanefîlere göre BeSMeLe, Kur’ÂN'dan bir âyettir. Ancak onun her sûrenin başında yazılı olması, herbir sûrede ayrı bir âyet olduğunu göstermez. Dolayısıyla BeSMeLe bir âyet olarak Kur’ÂN'dandır. Sûrelerin arasını ayırmak için inzal edilmiştir. BeSMeLe'nin namazlarda Fâtiha ile birlikte okunmadığına dair değişik rivâyetler de göstermektedir ki, o, Fâtiha'dan bir âyet değildir. Nitekim ashabın.: "Biz BeSMeLe nâzil oluncaya kadar, bir sûrenin ne zaman sona ereceğini bilemezdik."
(Ebû Davud, salât 122) şeklindeki rivâyeti de BeSMeLenin her sûrede müstakil bir âyet olmayıp, sûrelerin arasını ayırmak için indirildiğini göstermektedir..

BeSMeLe, ister sûreleri birbirinden ayırdetmek için, ister o sûreye bereket getirmek, isterse o sûrenin içindekileri hakkıyla anlamak maksadıyla ALLAH'ın yardımını istemek için olsun ALLAHu zü’L- CeLÂL'in insanlara uzattığı mânevî bir ip hükmündedir.

Bütün bu tartışmaların ve farklı rivâyetlerin özeti şudur.: BeSMeLe, Neml Sûresinde müstakil bir âyettir. Diğer sûrelerde ise, müstakil bir âyet olmayıp sûrelerin arasını ayırdetmek için nâzil olmuştur. Dolayısıyla her bir sûrede müstakil bir âyet değildir. Buna göre, aslında ihtilâflar meselenin esasıyla değil, teferruatıyla ilgilidir. Yâni bu görüşleri savunanlardan her birinin aslında, BeSMeLenin âyet olduğu noktasında bir tereddüdleri yoktur. Tereddüd edip, farklı düşündükleri nokta, sadece BeSMeLe'nin her bir sûrede müstakil bir âyet olup olmadığıdır. Hele hele BeSMeLe'nin Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem döneminde bizzat O'nun emirleriyle sûrelerin başına yazılıp, günümüze kadar da bu ilk şekliyle böylece gelmiş olduğu konusunda hiçbir kimsenin asla bir tereddüdü olmamıştır.

BeSMeLe Kur’ÂN'dandır.:

BeSMeLe'nin Kur’ÂN'dan olduğuna dair hem aklî hem de naklî pek çok delil vardır.:

1-) Ashabın şu anda elimizde bulunan Kur’ÂN hakkında başından sonuna kadar icmâ’ı vardır. BeSMeLe de Kur’ÂN'da yer aldığına göre ve onların da BeSMeLe'nin her sûre başında bulunup-bulunmamasıyla ilgili tereddüdleri bulunmadığına göre, BeSMeLe Kur’ÂN'dan'dır..

2-) Ashab, sûrelerin başlangıç ve bitişini BeSMeLee nâzil olduktan sonra öğrendiler.
(Beyhakî, es-Sünenü's-süğrâ, 1/250).
Müslümanlar, BeSMeLe ininceye kadar sûrenin bittiğini bilmiyorlardı. BeSMeLe nâzil olunca, işte o zaman sûrenin bittiğini anlıyorlardı.
(Hâkim, el-Müstedrek 1:356).

Resim---İbn Abbas.: "Biz Resûlullah sallallahu aleyhi vesellemdöneminde Kur’ÂN öğreniyorduk. Sûrenin bittiğini ancak BeSMeLe nâzil olunca anlardık" demiştir.
(Ebû Dâvud, salât 121; Taberani, el-Mu'cemü'l-Kebir, 12/81; Beyhakî, es-Sünenü'l-kübrâ, 2/42)

Yukarıdaki rivâyetler de göstermektedir ki BeSMeLe, sûrelerin başlarında nâzil olan bir âyettir.

3-) İbn Abbas'ın şu rivâyeti de BeSMeLenin bir âyet olduğunu teyid eder.:


Resim---Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem.: "Kim BeSMeLe'yle kıraata başlamayı terkederse, ALLAH'ın kitabından bir âyeti terketmiş olur." buyurmuştur..
(Beyhakî, Şuabu'l-imân, 1:440)

4-) BeSMeLenin Kur’ÂN'da sadece Berâe/Tevbe Sûresinde terkedilip diğer sûrelerde yazılmış olması da onun bir âyet olduğunu gösterir.

5-) Kur’ÂN tarihine baktığımızda, Kur’ÂN'a sûre isimlerinin yazılması, noktalama işaretlerinin konulması, ta'şir gibi icraatlar karşısında değişik tepkiler olmuştur.
(Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Usûlü, Türkiye Diyanet Vakfı, Ankara, 1983, 88-94).

Fakat BeSMeLe'yle ilgili herhangi bir tartışma olmamıştır. Şâyet olsaydı, rivâyet edilirdi. Demek ki BeSMeLe Kur’ÂN'dandır ve bizzat Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem bunun böyle olduğunu belirtmiştir..

Kur’ÂN'dan olmayan bir şeyin Kur’ÂN'a yazılmasıyla ilgili daha ilk dönemlerden itibaren oldukça titiz davranılmıştır. Hatta o kadar ki Ömer radiyallahu anhu bir adamın sûrelerin yan tarafına o âyetlerle ilgili açıklayıcı küçük notlar yazdığını duyunca onu çağırtmış ve ağır bir şekilde cezalandırmıştır..
(İbn Ebî Şeybe, el-Musannef, 7:198).
Aynı tepkiyi sadece Ömer radiyallahu anhu değil, ashabın umumunda görmek mümkündür. Meselâ İbn Mes'ûd radiyallahu anhu.: "Kur’ÂN'ı her şeyden tecrid ediniz." demektedir. Hattâ bir defasında birinin elindeki bir mushafta Kur’ÂN'ın dışında yazılan bir yazı (muhtemelen o âyetle ilgili bir tefsir) görünce onu alıp kendi eliyle sildi ve.: "Kur’ÂN'a başka bir şey karıştırmayınız!" dedi. (İbn Ebî Şeybe, el-Musannef, 7:198)

İşte bütün bu ve buna benzer rivâyetler göstermektedir ki, Ebû Bekr radiyallahu anhu zamanında cem' ve Osman radiyallahu anhu zamanında Sahabenin icmâ’ıyla istinsah olunan mushaf, bizzat ALLAH Resûlü'ne nâzil olan mushaftır. Şâyet sûrelerin başındaki BeSMeLe Resûlullah'ın sallallahu aleyhi vesellem bildirdiği şekliyle olmasaydı veya Kur’ÂN'dan olmasaydı, Ashab diğer hususlarda karşı çıkıp tepkilerini gösterdikleri gibi, bu hususta da sert bir şekilde itiraz eder ve BeSMeLeleri yazdırmazlardı..
Tabi’in ve daha sonraki dönemlerde Mushaf'a ta'şirlerin yapılması, âyetlerin isim ve sayılarının yazılması gibi hususlar câiz görüldü. Ancak bu icraatı yapanlar, bu davranışlarına farklı meşru sebepler getirmelerine rağmen, asla Osman radiyallahu anhu'n BeSMeLeyle ilgili tutumunu delil olarak kullanmadılar. Bu da göstermektedir ki, sûrelerin başlarındaki BeSMeLe Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem'in bildirmesiyledir ve bu konuda asla bir tereddüd yoktur..

(Bakıllanî, Kadı Ebû Bekr, el-İntisar Li'l-Kur’ÂN, (thk.Dr.MuhaMMed İsam Kuzat), Dar-u İbn-i Hazm, Beyrut, 2001, 1/204/225).


Resim
Resim
Cevapla

“Divanında Muhammedi Tasavvuf” sayfasına dön