Muhammedinur

Üzme, Üzülme, Sev, Sevil
Zaman: 16 Eki 2019, 12:36

Tüm zamanlar UTC + 2 saat




Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 2 mesaj ] 
Yazar Mesaj
 Mesaj Başlığı: Re: AKSARAY ZİYÂRETGÂHLARI..
MesajGönderilme zamanı: 06 Eki 2019, 12:02 
Çevrimdışı
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 03 Nis 2007, 02:00
Mesajlar: 434
Konum: Solingen
Bu konuyu facebook'ta paylan!
Resim

AKSARAY ZİYARETGÂHLARI:

TAYLAN KÖKEN

Resim

EVLİYA ÇELEBİ TABELASI.:

Evliyâ Çelebi Aksaray’ı ziyâretinde bu şehir için şu cümleleri sarf edecektir.: “Bu şehirde yedi binden ziyâde büyük evliyâullah olduğu tevâtürle sabittir. Dâr-ı Ervah denilen bu cephaneye nice kerre “nur” nazil olmuştur. Mağdum olan ziyaret etse şad ve handan olur.”
Bu sözleri Ervah Mezarlığında bir mermer plaka üzerine yazılmıştır ve bu mezarlığın ne kadar önemli olduğunu buraya gelenlere bildirmektedir..

1996 yılında konumuz gereği ilgi alanımıza giren türbe ziyaretlerini Aksaray’a iş için gittiğimde gerçekleştirmiştim. Somuncu Baba Türbesinde satın aldığım Şahin Başer’in kitabı Aksaray Ziyaretgâhları’nın temelini oluşturmaktadır. Bu mezarlıktaki evliyâlar ve din bilginleri çok ünlüdür ve bir çok âlimi de yetiştirmişlerdir. Aksaray Türbelerinde Selçuklu Tarzı kümbet türbe örneklerinden bolca bulunmaktadır. Bu türbeler de yoğun olarak ziyaret edilmektedir. Kapadokya bölgesinin bir kısmı da Aksaray ilinde yer almaktadır. Bu bölgede bulunan bir velîmizin hem Hıristiyanlar, hem de Müslümanlar tarafından ziyaret edilmesi ilgi çekicidir. Anadolu topraklarında tarih boyunca farklı dinler ve kültürler İslâm öncesinde yaygınlaşmış, inanç ve uygulamalar günümüze kadar varlığını sürdürmüştür. Anadolu’da ve konumuz olan Adıyaman (Aksaray) ve çevresinde İslâmiyet’e dayalı gibi görülen inançlar, uygulamaların birçoğu İslâmiyet kökenlerine sahip olmayıp, eski inançların, kültürlerin halk tarafından uygulanmaya devam edilmesi, inanılması ve uygulamaların değişik pratiklerle sürdürülmesidir. Kültür, Halk Kültürü tarihsel süreçlerde değişime uğramaktadır. Anadolu topraklarında birçok değişik uygulama örneğini gördüğümüz “Ölü Kültü” yerel uygulamalarıyla farklılıklar göstermesine rağmen, temel olarak aynıdır. İnsanlarımız, geçmişle gelecek arasındaki köprüyü bu toprakları yurt yapan, seçkin kişilere göstermiş olduğu hürmetle, sevgiyle ve bağlılıkla sonsuza kadar yaşatmak istemektedir. Kimi türbe, kimi makam olan bu alanlar yalnızca ziyaret edilen kutsal mekânlar değildir. Bu alanlar kültürümüzün, efsanelerimizin ve menkıbelerimizin süslediği dini ve kültürel mirasımızdır.

İlk insandan bu yana ölüm ve ölüm sonrası uygulamalar yapılmıştır. Ölümden sonra yaşam düşüncesi, inanç sistemleri üzerinde etkili olmuştur. Ata öldükten sonra ruhu üstün güçlerle donanır ve geride bıraktığı kişilere yardım etmeye devam eder. Bu yüzden ataların eşyaları, yaşadığı yerler ve mezarları kutsal kabul edilir, ruhuna adak adanır. İslâmiyet’in kabulünden sonra, Atalar Kültü değişime uğramış ve Veli kişi Müslümanlığın öncü kişisi olmuştur. Veli kişi artık halkın sosyal, dini ve ahlaki değerlerinin temsilcisidir. Aksaray ilindeki ziyaret yerlerine baktığımız zaman, bu topraklarda medfun bulunan velilerin çoğunun Atalar ve Ölüler Kültünün temsilcisi olduğu görülmektedir. Aksaray Ziyaretgâhlarının tasnifinde il merkezi ve merkez ilçeden başlayarak harf sırasına göre türbeleri sıraladık, son bölümde ise 16. yüzyıl tahrir defterlerinde adı geçen yedi adet zaviyenin adını listeye ekledik. Aksaray Ziyaretgâhlarını oluştururken bu yerel ve bölgesel tarihi zenginliklerimizi ve bunlarla ilgili uygulamaları tanıtmak amacındayız. Kaynaklarımızın bilgilerini kullanarak her maddeyi tekrardan, biraz kısaltarak yayınlamaya çalıştık. Bu amaçla yararlanmış olduğumuz öncelikli kaynakları ve bu bilgileri toplayan değerli araştırmacıları burada belirtmek istiyorum. Özellikle “Aksaray’da Medfun Bulunan Zatların Kabri Şerifleri ve Türbeleri” kitabının yazarı Sayın Şahin Başer’e özellikle teşekkür ederim. Hem bu kitap için, hem de türbeleri restore ederek halkın ziyaretine açan öncü bir hayır sever olduğu için. Yine bilgilerinden yararlandığımız kitapları ve makaleleri sıralarsak; Türkiye Gazetesinin yayınladığı Evliyâlar Ansiklopedisi, Aksaray Kültür Envanteri’ni hazırlayan Kültür Dairesine, makaleleri ile bizi aydınlatan Sayın Selçuk Peker, Doğan Kaya, Ali Boran, Yaşar Kalafat ve Boran Elkıran’a ve resimlerinden, bilgilerinden yararlandığımız internet sitelerine teşekkür ederim..

Saygılarımla..
TAYLAN KÖKEN

_________________
Resim


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
 Mesaj Başlığı: Re: AKSARAY ZİYÂRETGÂHLARI..
MesajGönderilme zamanı: 06 Eki 2019, 12:08 
Çevrimdışı
Kıdemli Üye
Kıdemli Üye
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 03 Nis 2007, 02:00
Mesajlar: 434
Konum: Solingen
AKSARAY İLİ MERKEZ TÜRBELERİ.:

Resim

1-) BAYRAM BABA TÜRBESİ/AKSARAY-Merkez-Bayram Baba Mahallesi.:


Aksaray İli merkezinde bulunan Bayram Baba Mahallesinin girişinde Bayram Tepesinin eteklerinde türbesi vardır. Bayram Baba’nın kim olduğu konusunda elimizde herhangi bir bilgi yoktur. Türbe 1989 yılında restore edilmiştir. Tek odalı betonarmeden yapılmış ve içinde Bayram Baba’nın sandukası vardır. Halk tarafından hayır duası için ve değişik dilekler için ziyâret edilmektedir. DSİ Bedri Muhtar mahallesinde su kanalı çalışmaları yaparken türbeyi kaldırmak istemiş. Bayram Baba bu duruma itirazını göstermek için Bayram Tepesini ikiye ayırmış. Bunu gören DSİ yetkilileri su kanalını türbenin etrafından dolaştırarak geçirmişlerdir.

Resim

2-) BEDRİ MUHTAR TÜRBESİ/AKSARAY-Merkez-Bedri Muhtar Mahallesi.

Aksaray İli merkezinde bulunan Bedri Muhtar Mahallesindeki Bedri Muhtar Mezarlığında vardır. Bedri Muhtar’ın kim olduğu konusunda elimizde herhangi bir bilgi yoktur.
Evliyâ Çelebi’de Bedreddin Sultan Veli olarak anılmaktadır. Taşpazar Mahallesinde bulunan Bedriye Medresesini Bedri Muhtar’ın yaptırdığı rivayet edilmektedir. Türbe mezarlığın yukarısında tepe üzerinde yer alır. Kiremitten yapılmış eski düzende bir türbedir. Türbenin içinde üç kişi medfundur. Üstü yıkıktır ve kitabesi yoktur. Türbenin az ilersinde dağın eteğinden çıkan ve halkın zemzem suyu olarak andığı bir kaynak vardır..


3-) ÇAPUT BABA TÜRBESİ/AKSARAY-Merkez-Şifahâne Mahallesi.:


Aksaray İli merkezinde Şifahâne Mahallesinde türbesi vardır.
Çaput Sultan olarak da anılan türbe Selçuklu mimarisiyle inşa edilen bir kümbettir. Giyimine özen göstermemesinden dolayı Çaput Baba olarak anılmaktaymış. Türbede eskiden mumyalık bölümünde bir mumyanın varlığından bahsedilmektedir. Türbe kesme taştan imal edilmiş bir kümbettir. Halk tarafından hayır duası ve değişik dilekler için ziyâret edilmektedir..

_________________
Resim


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 2 mesaj ] 

Tüm zamanlar UTC + 2 saat


Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 6 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz

Geçiş yap:  
POWERED_BY

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye