Muhammedinur

Üzme, Üzülme, Sev, Sevil
Zaman: 12 Ara 2018, 16:22

Tüm zamanlar UTC + 2 saat [ GITZ ]




Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 16 mesaj ] 
Yazar Mesaj
MesajGönderilme zamanı: 26 Mar 2017, 00:03 
Çevrimdışı
Moderatör
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 25 Tem 2007, 03:00
Mesajlar: 2568
Konum: Kamiloba
Bu konuyu facebook'ta paylan!
NIGHT OF AL-QADR

Every muslim knows the Night of Al-Qadr (Laylatul Qadr)and venerates it.
Deniers (munkirs) also know this night but can not move their tounges for this night…
By one word, it is a night of blessed of the blessed ones (mubaraq of the mubaraqs).
Before we explain that beautiful night, what is the night, lets dwell on it, lets see its secrets and then roam around the Night of Al-Qadr together…


KADİR GECESİ

Kadir gecesini her müslüman bilir, ta'zim eder.
Münkirler de bu geceyi bilir, fakat dillerini bu gece için oynatamazlar...
Bir kelime ile mübâreklerin mübareği bir gecedir...
Bu güzel geceyi anlatmadan evvel, gece nedir, onu biraz karıştıralım, sırlarını görelim, sonra da Kadir gecesini birlikte dolaşalım...

_________________
Resim


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 28 Mar 2017, 00:38 
Çevrimdışı
Moderatör
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 25 Tem 2007, 03:00
Mesajlar: 2568
Konum: Kamiloba
Night is the symbol of spiritual world whereas the day is the symbol for the world of matter (Corporal world).
Majority of the stars shine in the infinity of the darkness…
They can show themselves only in the darkness or our sense of sight can see them at night…
I would wish you to contemplate over these two contrary sentences…


Gece, ruhanî...
Gündüz cismâni âlem remzidir...
Bütün muz'i ecrâm karanlığın nâmütenâhiliği içinde parlarlar...
Kendilerini ancak karanlıkta gösterebilirler veya bizim görme hassamız onları gece görebilir...
Bu iki ters cümle üzerinde biraz düşünmenizi dilerim...

_________________
Resim


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 14 May 2017, 22:27 
Çevrimdışı
Moderatör
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 25 Tem 2007, 03:00
Mesajlar: 2568
Konum: Kamiloba
Darkness in infinite Dominion of the God (Mulku’l İlahi), the heaven prevails in comparison with the light,
Representation of the Divine Light (Nur)in the Spiritual Realm is the moon (Kamar)…
The moon is the world of the spirit (Ruh) at the same time.
It points to the spiritual work at the time of full moon.
Night prayer (Tahajjud) is fardh [*] upon Rasul-i Akram.


[*] Fardh: Fardh does not mean obligatory. That means it is must to approach to the TRUTH (HAQQ)

Karanlık namütenahi mülk-i ilâhide, aydınlığa nazaran gök galiptir,
Ruhanî âlemdeki nûrun temsili kamerdir...
Kamer aynı zamanda ruhun âlemidir...
Bedr-i tam zamanında ruhanî çalışmaya delâlet eder...
Gece namazı Resûl-i Ekrem'e farzdır.

_________________
Resim


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 21 May 2017, 23:53 
Çevrimdışı
Moderatör
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 25 Tem 2007, 03:00
Mesajlar: 2568
Konum: Kamiloba
Why is it the event of Shakk’ul –Qamar (Splitting of the Moon) and not the event of Shakku’l-Shams (Splitting of the Sun)?..
It is the “khasafal qamar ( Eclipse of the Moon)[*]” and why is it not the “Qusufa’l-Shams (Solar Eclipse)” ?..
Why is it “Wa jumi'ash shamusu wal qamar (And sun and moon are united)[**]” and not “wa jumia’l Qamar and wa’sh-Shams (And moon and sun are united) ”?
That is because the Qudratu’l Subhaniyya (Power of the SubhanALLAH )manifests through the channel of the name “As-SATTAR (The Veiler)”…
Shining of the stars in the darkness is a sign for the worship that is in the darkness will be shining…
The sun is entering the moon.
Why is the moon not entering the sun?
Eventhough the moon is small…
This is the sign for the whole existence and the creation to annihilate and vanish in SATTAR..
It is also a sign for the Qiyamah (Resurrection )…


[*] “ wa khasafal qamar: And the moon is eclipsed” (Surah Al-Qiyamah 75/8)
[**]“Wa jumi'ash shamusu wal qamar: And sun and moon are united. (Surah Al-Qiyamah 75/9)


Niçin, Şakku'l-Kamer hadisesidir de, Şakku'l-Şems değildir?..
Hasefe'l-Kamer'dir de Kusûfe'l-Şems değildir?..
“Vecmüa’ş-Şems ve’l-Kamer”dir de niçin “Vecmie'l-Kameri ve'ş-Şems” değildir?
Kudret-i Sübhaniye “Es SETTÂR” esmâsı kanalından tecellî eder de ondan...
Ecrâmın karanlıkta parıldaması ibâdetin karanlıkta olanı parlar olacağına işarettir...
Güneş aya giriyor...
Niçin ay güneşe girmiyor?..
Hem ay küçük olduğu hâlde...
Bütün mevcudatın ve mahlûkâtın yok olacağına ve SETTÂR'ın içinde kaybolacağına işarettir...
Aynı zamanda kıyamete işarettir...

_________________
Resim


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 29 May 2017, 04:14 
Çevrimdışı
Moderatör
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 25 Tem 2007, 03:00
Mesajlar: 2568
Konum: Kamiloba
It expresses that the spirituality prevails over the materiality continually.
Therefore there is a tremendous difference between the worship at night and day…
Daytime the worship of the body is done whereas the night time the worship of the spirit (ruh) is done.
Miraj (Ascension) is even happened at night time…
Manifestation of the Divine Name ,”Al-HAYY [*]” always occurs by being veiled (covered), by being concealed with the Divine Name, “As-SATTAR [**]”…
What seed germinates without being covered?
Honeybee does not show it anyone while making honey.
Humanbeing grows up by his/her “alaqah [***] ” being hidden..
That is why the body of the deceased is burried…


[*] AL- HAYYU (J.J) [Qur’an Ref: 2/255] (dhatī)( اَلْحَىّ) : the Everliving One
[**] As-Sattar (j.j) : The Veiler

[***] "The word ‘Alaqah (clot) is derived from the verb (‘Alaqa) which means sticking and clinging to something. The ‘Alaqah is a worm in water; it sucks blood and lives in ponds; it feeds on the blood of animals that it clings to; the plural is ‘Alaq..... The Alaq (clot) is blood in general which is very red, or thick or coagulated. Most interpreters of the Quran referred to this. In addition, the clot refers to moist blood, and this process takes more than a week until the primitive sperm sticks to the placenta by a conductive stem which subsequently becomes the umbilical cord. During the process of fertilization, the sperm loses its shape to prepare itself to take a new form which is the ‘Alaqah (clot), which begins by the fetus clinging to the placenta. The Quran described this clinging with the word ‘Alaqah. This is consistent with the meaning (clinging to something) which is one of the meanings of the word “clot”.
On the other hand, if we take the literal meaning of ‘Alaqah (clinging worm), we find that the fetus loses its round shape and elongates until it takes the form of the worm, then it starts feeding on the blood of the mother, in the same way that the clinging worm (leech) does, as it feeds on the blood of other organisms. The fetus is totally surrounded by a mucus fluid, just as the leech is surrounded by water. The Quranic word ‘Alaqah shows this meaning clearly according to the appearance and features of the embryo at this stage. According to the meaning "coagulated or thick blood" for the word ‘Alaqah, we find that the external appearance of the fetus and its membranes resemble thick coagulated blood because the initial heart, placenta bag and the cardiovascular veins appear at this stage. The blood is trapped in the blood vessels even if the blood is liquid [not coagulated]; the blood does not begin its circulation until the end of the third week. In this way, the fetus takes the appearance of thick or coagulated blood while it is not coagulated blood, and the aforementioned features fall under the two mentioned meanings of ‘Alaqah: “coagulated blood” or “non-coagulated blood”.


Rûhâniyetin daimî olarak cismaniyete hâkim olduğunu ifâde eder.
Bundan dolayı gündüz ile gece yapılan ibâdet arasında muazzam fark vardır...
Gündüz cesedin ibâdeti, gece ruhun ibâdeti yapılır.
Mi'râc bile gece vakti olmuştur...
HAYY esmâsının tecellîsi daima SETTÂR esmâsiyle kapanarak, örtülerek olur...
Hangi tohum örtülmeden intaş eder?
Arı, balını yaparken kimseye göstermez...
İnsan alâkası gizli olarak büyümeğe başlar...
Ölünün cesedi bundan dolayı defnedilir...

_________________
Resim


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 03 Haz 2017, 19:45 
Çevrimdışı
Moderatör
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 25 Tem 2007, 03:00
Mesajlar: 2568
Konum: Kamiloba
Janab-ı Rasul saying “Cover me !” while receiving the revelation (wahy) is not because of getting cold in a hot climate…
“Cover me!”
He commanded himself to be covered due to his “adab [*]” towards the Divine Name, As Sattar , so that the vibrations generated because of the power and magnitude of the revelation will be covered and will not be seen…
Shrouding is also done to the corpse because of this “adab”…
“Satr-i awrat” has been a command for the (body) parts that are the loom and accessory of the Divine Name , “Al-HAYY”…
There is no living creature whose private parts (adab places) are visible …
All of them are covered with a part of organ by nature.
Some will be covered with a tail, some with foreskin, some with hair , and some with feather…


[*] adab (A [derivation: 'aDuBa, to be well-mannered]; spelling in T: edeb, edep): refined manners, proper conduct, courtesy and respect, self-discipline. Meaning in sufism: the modes of conduct and discipline of the dervishes toward their spiritual guide [shaykh], toward each other, and toward other people in general.

Vahy gelirken “Üzerimi örtün!” diye Cenâb-ı Resûl'ün buyurması, sıcak iklimde üşümesinden değildir...
“Beni örtün!”
Vahyin şiddetinden husule gelen ihtizazın örtülmesini, görünmemesini, SETTÂR esmâsına karşı olan edeb için örtülmesini emir buyurmuştur...
Cenazeyi tekfin de bu edeb için yapılır...
Setr-i avret, HAYY esmâsının tezgâh ve teferruatı olan yerler için emir olunmuştur...
Edeb yeri aşikâre olan hiçbir canlı mahluk yoktur...
Hepsi fıtrî yaradılış icabı bir uzuv kısmıyla örtülüdür...
Kimini kuyruk, kimini gulfe, kimini kıl, kimini tüy örtmektedir...

_________________
Resim


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 11 Haz 2017, 14:02 
Çevrimdışı
Moderatör
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 25 Tem 2007, 03:00
Mesajlar: 2568
Konum: Kamiloba
Only because there is no dissecting veil in humanbeing by nature, (this creation is the will of Allah[Murad-ı İlahi] ), dressing requirement (requirement of being covered), “satr-i awrat” got done forcedly and unknowingly under the guise (the excuse) of protection (safeguarding) from the external effects …

Yalnız insanlarda bu gibi yaradılıştan teşrihi bir örtü olmadığından, (bu yaradılış murad-ı ilâhîdir) insanlara telebbüs lüzumu, te'sirat-ı hariciyeden sıyanet bahanesiyle setr-i avret mecburen ve habersiz yaptırılmıştır...

The veil (cover) is the regent (naib) of “the SATTAR (The Veiler)”.
If the Divine Name (Asma) has a regent in the world, it existed in the beginning (in “awwal”).
If doesn’t have a regent, it is a later command…
This is the doorway of the great religious truths.
The one who understands this, will have known the reasons, causes, and essence of the prohibitions of the truths and why they are like that by looking through the doorway ..
Some sentences and short expressions are the methods and ways of minimized thousands of words and hundreds of sayings ,that were prepared to put into mind…

Örtü SETTÂR'ın naibidir.
Esmânın dünyada naibi varsa evvelden mevcuddur.
Naibi yoksa sonradan emirdir..
Bu, büyük dînî hakikatlerin bir kapı aralığıdır.
Bunu anlayan, kapı aralığından hakîkatların illetlerini, sebeplerini, niçin öyle olduklarını, nehiylerinin esasını anlamış olur.
Bâzı cümle ve kısa anlatışlar binlerce kelimenin, yüzlerce lâfzın küçültülmüş ve akla sokmak için hazırlanmış usûl ve yollarıdır...

_________________
Resim


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 19 Haz 2017, 03:43 
Çevrimdışı
Moderatör
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 25 Tem 2007, 03:00
Mesajlar: 2568
Konum: Kamiloba
The night and nights are closer to human being than days…
Black seal of the prophethood (muhr’ul- nubuwwat) on Rasul’s back,
Existence of the black race in the world,
And contemplating over and understanding the wisdom behind the creation of these black raced people is not every one’s allotted share (naseeb)…
Hajar’ul aswad,
Cloth of the kaabah being black should make the people think.
These things are not coincidental things…


Gece ve geceler insana daha yakındır gündüzlerden...
Resûl'ün sırtındaki siyah mühr-ü nübüvvet,
Dünyada siyah ırkın bulunması,
Bu siyah derili insanların yaradılışındakî hikmeti düşünüp anlamak herkese nasip değildir...
Hacer-i Esved,
Kâbe örtüsünün siyah oluşu insanları düşündürmelidir.
Bunlar tesadüfi şeyler değildir...

“I swear to the night!”[*] says HALIQ (The Creator).
Every lifeless object is even always venerating the dark place.
Are you aware of this ?..

[*] “And by the night when it is stillest,” [Surah Al –Duha, (93/2)]
“And the close of night,” [Surah Al-Takwir, (81/17)]
“And by the night and all that it enshroudeth,” [Surah Al-Inshiqaq, (84/17) ]
“And the night when it departeth, “ [Surah Al-Fajr, (89/4) ]
“And the night when it enshroudeth him,” [Surah ash-Shams, (91/4)]
“By the night enshrouding, “ [Surah Al-Layl, (92/1)]


HÂLİK: “Geceye kasem ederim!” diyor.
Karanlık yere daima her cansız cisim bile hürmet ediyor.
Farkında mısınız?..


_________________
Resim


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 01 Tem 2017, 16:07 
Çevrimdışı
Moderatör
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 25 Tem 2007, 03:00
Mesajlar: 2568
Konum: Kamiloba
Resim

There are many waves in the rays of the Sun.
But the light waves (brightness) are not passing through the barriers (veils);
It is not that they are not able to pass through the barriers…
Notice that…
X Ray is penetrating through everything not to illuminate the darkness.
But it is not exposing its self, its self does not show up…
Do you love the day or the night ?..
Whatever you say is not believable,
you surely love the night.
Because there is a hidden wish in the creation of men/women intrinsically..
To love the night…
True love and servantship (to be “abd”) become apparent at night.
Illumination of Phosphorus at night is not a coincidental thing,
It is to cry out the explanation and expression of a wisdom (hikmat) and secret hiddenly.
Rememberance (Dhikr) of the lightning bugs is at night.
Therefore they shine and fade at every cry out…

Güneşin ziyâsında birçok dalgalar mevcuddur.
Fakat aydınlık dalgaları hailleri geçmiyor; geçemiyor değil...
Dikkat buyurun...
Karanlığı aydınlatmamak için röntgen şua’ı her şeyi delip geçiyor.
Fakat kendini göstermiyor, kendi görünmüyor...
Gündüzü mü seversiniz, geceyi mi?..
Ne söylerseniz inanılmaz, muhakkak geceyi seversiniz.
Çünkü insanların yaradılışında gizli bir istek vardır..
Geceyi sevmek...
Hakikî sevgi ve kulluk gece belli olur.
Fosforun gece parlaması tesadüfi bir şey değildir;
Bir hikmetin ve bir sırrın gizli kapaklı izah ve ifâdesini haykırmaktır.
Fosfor böceklerinin zikri gecedir.
Ondan dolayı her bağırışlarında parlar, sönerler...

_________________
Resim


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 10 Tem 2017, 04:20 
Çevrimdışı
Moderatör
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 25 Tem 2007, 03:00
Mesajlar: 2568
Konum: Kamiloba
In this case;
1-Divine swearing over the night is the expression of giving importance to it and treasuring it.
2-The sun getting into the small moon, indicates that everything will melt in “SATTAR”, and the expression of the given worth to the night, and the doomsday will come one day.
Now , having describe the night, lets come to the Night of Al-Qadr.
The night of al-Qadr is not one of those described nights…
The night that was remembered on the 4th verse of the Surah Ad-Dukhan..
On this night, the Qur’an has been brought down as whole from “the Lawh”…
And on a night inside the year, it started to be revealed part by part.
This is a night that runs into the month of Ramadan in accordance witht the 185th verse of the Surah Al-Baqara.



O hâlde gece:
l - Geceye “Kasem-i İlâhi”, verilen ehemmiyet ve kıymetin ifâdesidir,
2 - Güneşin küçük ay’a girmesi, SETTÂR'da her şeyin eriyeceğine,
Geceye verilen kıymetin ifâdesine, bir gün kıyamet kopacağına delâlet eder.
Şimdi geceyi târiften sonra KADÎR Gecesine gelelim:
Bu târif edilen gecelerden birisi değildir Kadir gecesi...
Ed-Duhan Sûresinin 4 üncü âyetinde zikredilen gece..
Bu gece, Kur'ân kül hâlinde Levh'den inmiştir...
Sonra senenin içindeki bir gecede de, parça parça inmeğe başlamıştır.
Bakara Sûresinin 185 inci âyetine göre, Ramazan ayına tesadüf eden bir gecedir.

_________________
Resim


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 16 Tem 2017, 21:59 
Çevrimdışı
Moderatör
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 25 Tem 2007, 03:00
Mesajlar: 2568
Konum: Kamiloba
“Lo! We revealed it on the Night of Power (Laylat’ul-Qadr)”[refers to Qur’an (97/1)].
“Seek for the Night of Power on the last week of Ramadan…” [refers to Hadith]
These are the transmitted information in our hand , from ALLAH and Rasul…

Night of Qadr is not a certain night .
It travels and transferred at odd night on one year and at even night on another year…
Month of Ramadan also alternates in accordance with the seasons so that it will run in to that night.
In the sight of ALLAH, in awwal , a night like that was willed and determined…
Ramadan always runs into the month in which this night is.
The revelation of the Qur’an at night is a Divine Will (Tensib-i Ilahi: Approved to be appropriate by ALLAH)
As the month of Ramadan is in accordance with the acts of the moon, it alternates and travels to various seasons and months.
Inspite of this, Laylatul Qadr is a fixed and certain central point in the sight of ALLAH (Indallahi).
No matter how the sun takes the world to a certain sign , and the spring season is coming and the plants are waking up, in the same manner, the month of Ramadan that runs into the various times and seaons of the year is as the envelope (Zarf) of that night actually .



“Biz onu Kadir gecesi indirdik...”
“Kadir gecesini Ramazın'ın son haftasında arayınız...”
Elimizde ALLAH ve Resûl'den müntakil bilgilerimiz bunlardır...
Kadir gecesi, muayyen bir gece değildir.
Bir sene tek gecede, bir sene çift gecede olmak üzere seyr ve intikal eder...
Ramazan ayı da o geceye tesadüf etsin diye mevsimlere göre değişir.
İnd-i ilahîde evvelce böyle bir gece murad ve tesbit edilmiştir...
Ramazan daima bu gecenin bulunduğu aya tesadüf eder.
Kur'ân-ı Kerîm'in bu gece inmesi Tensîb-i İlâhidir.
Ramazan ayı kamere göre olduğundan, senenin diğer muhtelif mevsim ve aylarında seyr ve intikal eder.
Buna nazaran, Kadir gecesi, İnd-i İlâhide sabit ve muayyen bir merkez noktasıdır.
Güneş muayyen bir burca dünyayı aldığı zaman bahar nasıl geliyor, nebatat uyanıyorsa,
senenin muhtelif zamanlarına ve mevsimlerine tesadüf eden kamerî Ramazan ayı o gecenin zarfı mahiyetindedir.

_________________
Resim


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 10 Eyl 2017, 14:56 
Çevrimdışı
Moderatör
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 25 Tem 2007, 03:00
Mesajlar: 2568
Konum: Kamiloba
When any night runs into the center of that Qadr , that Honour, it becomes Night of Power (Laylat-ul Qadr)and is named as “Qadr”.
Rahmad (Mercy, Benefaction, Grace) blossoms…
The manifestation in the sight of ALLAH (Indallahi) happens in a certain time.
Whatever night it runs into , the name “Qadr” is transferred to it…
The night is not fixed.
Manifestation center of the “Rahmad” is fixed.
The manifestation is fixed.
It happens in a certain time.
Because it disseminates its honour (glory) to the night that it runs into, it takes the name “Night of Qadr”.
“The doors of heaven are opened” we say…
It is a nice expression from our grandfathers (ancestors).


Herhangi gece, “O Kadrin, şerefin merkezine” geldiği zaman Kadir gecesi oluyor,
Kadir ismini alıyor,
Rahmet açılıyor...
İnd-i İlâhîde sudûr muayyen bir zamanda oluyor.
O hangi geceye tesadüf ederse Kadir ismi ona intikâl ediyor...
Gece sabit değildir.
Rahmetin sudûr merkezi sabittir.
Sudûr muayyendir.
Muayyen bir zamanda oluyor.
Tesadüf ettiği geceye şerefini saçtığından o gece Kadir gecesi ismini alıyor.
“Gök kapıları açılıyor diyoruz...”
Dedelerimizden gelme güzel bir tâbir.

_________________
Resim


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 26 Kas 2017, 21:53 
Çevrimdışı
Moderatör
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 25 Tem 2007, 03:00
Mesajlar: 2568
Konum: Kamiloba
The manifestation of the Honour, the power (Qadr), Grace (Rahmat) is certain (known) in the sight of ALLAH…
As it is covered with SATTAR, that manifestation time is running into a night.
Whatever night the manifestation of the Grace (Rahmat) runs into, as that night becomes the recipient and object of the honor it takes the name of “Laylatu’l-Qadr: The Night of Power”…
In this way, all nights of the year become the object and recipient of this honour.
And the nights that are the visionary regent of the “SATTAR”, take their alotted share (Nasib) from the honour of the Qadr…
“Justice of God (Adalet-i –ilahi)…

Commentaries and descriptions are also available in the Qur’an Commentaries saying
“The Night, is the time of darkness, the period of Jahiliyya (dark ages, age of ignorance).
It is the time when the world is deprived of true wisdom (irfan) and divine light (Nur)…
A night like that had enshrouded the mankind before Rasululullah Salalllahu Alaihi Wa Sallam came.
In such a night, such a period like this, the mankind was inundated with the divine lights and the darkness has disappeared,
And the lights of the revelation (wahy) that came to the Rasul has shone.”


Şerefin, kadrin, rahmetin sudûru İnd-i İlâhîde muayyendir..
SETTÂR ile örtülü olduğundan o sudûr zamanı bir geceye tesadüf ediyor.
Rahmetin sudûru hangi geceye tesadüf ederse o gece sudûrun şerefine mazhar olduğundan Kadir gecesi ismini alıyor...
Bu sûretle bütün senenin geceleri bu şerefe mazhar oluyor.
Ve SETTÂR'ın görünür naibi olan geceler Kadir şerefinden nasibini alıyor...
“Adâ-let-i İlâhî”...

“Gece;
Karanlık zamanıdır,
Câhiliyyet devridir,
Cihanın hakîki irfan ve nurdan mahrum olduğu zamandır.
Resûl-i Ekrem gelmeden evvel insanlığı böyle bir gece sarmıştı.
Böyle karanlık bir gecede, bir devirde insanlık nûrlara garkoldu, karanlıklar kalktı, Resûl'e gelen vahy ışıkları ile parladı.” diye tefsir ve târifler de mevcuddur.

_________________
Resim


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 31 May 2018, 23:57 
Çevrimdışı
Moderatör
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 25 Tem 2007, 03:00
Mesajlar: 2568
Konum: Kamiloba
The night can not be the sign of ignorance…
How come can it be, since the light (Nur) emerges from the Night?.
What dispels the ignorance is also the light that emerges from the Night too…[*]
The stars shine at nights…
This is a verse (sign)…
Making the night a sign and symbol for ignorance is a bit illmannered act (outside the “adab” [**])

Perhaps these commentaries (Qur’an Tafseers) were born as an out of courtesy, because it is a strange description that was made as they were unable to explain this to the disbelieving minds.


[*] Lo! in the creation of the heavens and the earth and (in) the difference of night and day are tokens (of His Sovereignty) for men of understanding, [Qur,an, (3/190)]

[**]Adab (A [derivation: 'aDuBa, to be well-mannered] ; spelling in Turkish: edeb, edep): refined manners, proper conduct, courtesy and respect, self-discipline. In Islam, adab is to act in accordance with the Sunnat-i Rasul (Tradition, moral conduct and etiquette of the Prophet of Allah). Adab is a power (malaka) protecting someone from committing things which will embarrass him in the end. Meaning in sufism: the modes of conduct and discipline of the dervishes toward their spiritual guide (shaykh), toward each other, and toward other people in general.

“Adab is an acquired habit in someone who holds back from ugly behaviors. In other words, he makes himself refined, polite and purified, and he makes his morals agreeable…. This word, in the terminology of the mystic knowers [`ârif-ân], is derived from the noble verse [of the Qur'ân], “And keep to the limits set by God”

wa ‘l-HâfiZûna li-Hudûdi ‘llâh– 9:112]. And “limits” is an expression concerning the Divine commands and prohibitions, which are either required, recommended, forbidden, or disapproved of [by Islamic Law].


Gece, cehâletin remzi olamaz...
Nûr geceden çıktığına göre nasıl olur?..
Cehâleti gideren de geceden çıkan nûrdur...
Yıldızlar gece parlarlar...
Bu bir âyettir...
Geceyi cehâlete remz ve temsil yapmak biraz edeb dışı bir iştir..
Belki de inanmayanların aklına dökememek aczinin verdiği garip bir târif olup, nezaketten doğmuştur bu tefsirleri...

_________________
Resim


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 01 Haz 2018, 23:40 
Çevrimdışı
Moderatör
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 25 Tem 2007, 03:00
Mesajlar: 2568
Konum: Kamiloba
This night that is better than one thousand nights, does not degrade the other nights.
As it is the allotted share (naseeb)of every night , every night is striking to the lights of abundance when its turn comes…
When the lights starts at sunrise (Fajr), the night is getting out of being the night of power.
This means its share (naseeb) is ending.
In this case, how could the night be the sign of the ignorance ?
It can’t be!..
If there are no night and nights , the divine light (Nur) would have no value, the light (nur), the abundance would not appear…



Bin geceden hayırlı olan bu gece diğer geceleri küçültmez.
Her geceye nasip olduğu için her gece bu gecenin feyzinin ışıklarına sırası geldikçe çarpıyor...
Fecirde ışıklar başladığı zaman gece Kadirlikten çıkıyor.
Nasibi bitiyor demektir.
O hâlde gece nasıl câhiliyyet remzi oluyor?..
Olamaz!..
Gece ve geceler olmazsa nûrun kıymeti kalmaz, nûr, feyz görünmez...

_________________
Resim


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
MesajGönderilme zamanı: 05 Haz 2018, 04:33 
Çevrimdışı
Moderatör
Moderatör
Kullanıcı avatarı

Kayıt: 25 Tem 2007, 03:00
Mesajlar: 2568
Konum: Kamiloba
As the rose fragrance leaves the rose, the fragrance emanates to everywhere…
The fragrance is not seen, it emanates.
Blessed word ,“There is no Prophet after me” , is a beneficence (ihsan) of ALLAH.
This word is the the honour veil of the religion of Rasul-i Akram.
This rose fragrance,
This beneficience (ihsan),
This honour,
was announced to mankind via Rasul for the sake of the Night of Power.
The one who has an allotted share (nasib ) from this , does not have fear.
It is already nothing but a shirk (associating partnership to ALLAH) to have fear from the beings other than ALLAH.
The one who leans on ALLAH, does not have fear, and can not have fear too…[*]


[*]
اِنَّ الَّذٖينَ قَالُوا رَبُّنَا اللّٰهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
"Lo! those who say: Our Lord is Allah, and thereafter walk aright, there shall no fear come upon them neither shall they grieve."[Qur'an, Al-Ahkaf, (46/13) ]


Gül kokusu, gülü bıraktığından koku her tarafa yayılır...
Koku görünmez, yayılır.
“Benden sonra Peygamber yoktur.” mübârek sözü ALLAH'ın bir ihsanıdır.
Bu söz Resûl-i Ekrem'in dîninin şeref perdesidir.
Bu gül kokusu,
Bu ihsan,
Bu şeref,
Kadir gecesi hürmetine beşerîyyete Resûl ile bildirilmiştir...
Bundan nasibi olan korkmaz.
Zâten haktan gayrı olan varlıktan korkmak gizli bir şirkten başka bir şey değildir.
ALLAH'a dayananın korkusu olmaz, olamaz da...

_________________
Resim


Başa Dön
 Profil  
Alıntı ile cevapla  
Eskiden itibaren mesajları göster:  Sırala  
Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [ 16 mesaj ] 

Tüm zamanlar UTC + 2 saat [ GITZ ]


Kimler çevrimiçi

Bu forumu gezen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 2 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz

Geçiş yap:  
POWERED_BY

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye